NS schrapte vorig jaar 32.899 treinritten door storingen

Bijna de helft meer treinen is vorig jaar uitgevallen door sein- en wisselstoringen. In totaal moesten 32.899 ritten worden geschrapt. Dat is ruim 46 procent meer dan in 2013. Dat blijkt uit cijfers van de NS, die aan Treinreiziger.nl zijn verstrekt. Op het traject Gouda - Rotterdam waren met 2501 de meeste uitvallen.

Beeld anp

Volgens de NS zijn er in 2014 in totaal minder treinen uitgevallen dan in 2013. 'Dit is juist goed nieuws. Alleen in één categorie zijn er meer treinen uitgevallen. We balen van iedere storing. Maar we hebben vorig jaar ook wel een aantal grote incidenten gehad met een ontspoorde intercity in Hilversum, waardoor veel treinen uitvielen', aldus een woordvoerder van de NS. Die ontsporing zorgde voor 887 opgeheven treinen.

De cijfers geven volgens de NS geen precies beeld, maar zijn slechts te gebruiken als indicatie. De cijfers worden in een systeem vastgelegd door de treindienstleiders, die het juist bij stremmingen erg druk hebben, waardoor ze niet altijd nauwkeurig zijn.

Het groeiende aantal uitvallen door de infrastructuur komt volgens de NS door strengere veiligheidsregels voor de spoorsector. De spoorbedrijven kiezen er daarom steeds vaker voor om pas 's nachts storingen te verhelpen. Daardoor kunnen er overdag langere tijd minder treinen rijden.

Massaclaim tegen overvolle treinen

Gisteren maakte het juridisch bureau ConsumentenClaim uit Amsterdam bekend dat zij een een massaclaim voorbereidt tegen de NS omdat het spoorbedrijf zich onvoldoende inspant om reizigers een zitplaats te bezorgen.

Volgens directeur Stef Smit van ConsumentenClaim is het 'onbestaanbaar' dat de NS niets doet aan het feit dat een toenemend aantal reizigers in de spitsuren nooit een zitplaats weet te krijgen. Tegenover persbureau ANP zegt Smit dinsdagochtend dat de ConsumentenClaim-actie goed loopt. In een dag tijd hebben zich bijna 3750 mensen aangemeld.

'Duizenden bezoekers hebben de website van de organisatie bekeken en ongeveer de helft daarvan heeft zich aangemeld', aldus Smit. 'De NS komt zijn verplichtingen in de spits onvoldoende na', zei hij maandag al. 'Wij eisen daarom dat de NS extra treinen gaat inzetten en komen daarbij met een eis tot schadevergoeding voor gedupeerde reizigers.'

Hoe hoog de claim wordt, staat volgens Smit nog niet vast. Mensen kunnen zich gratis aanmelden. Mocht de NS worden veroordeeld tot het betalen van schadevergoeding aan gedupeerden, dan krijgt ConsumentenClaim daar een deel van.

Maandag meldde reizigersorganisatie Rover in november een recordaantal klachten over overvolle treinen te hebben gekregen. De NS heeft zelf al aangegeven dat het probleem de komende maanden blijft bestaan, in afwachting van de levering van nieuw materieel.

Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Overvolle treinen

Materieeltekort, werkzaamheden aan het spoor en veel meer studenten met een ov-kaart: het wordt de komende tijd nog veel voller in de treinen. Het is even niet anders, zegt de NS. (+)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden