NS: Ruiten inslaan bij extreme hitte is onveilig

De reizigersvereniging Maatschappij Voor Beter OV eist van de NS-directie dat conducteurs beter worden geïnstrueerd hoe te handelen bij kapotte airco's in treinen.

Een conducteur op het station Utrecht Leidsche Rijn. Beeld anp

Conducteurs moeten bij extreme hitte en uitgevallen luchtkoeling de ruiten inslaan, vindt Beter OV. De reizigersclub reageert daarmee op de noodsituatie van maandag in Schiedam, waarbij acht reizigers onwel werden nadat de airco in de stilgevallen trein niet bleek te werken. De passagiers zaten ruim een half uur opgesloten in een snikhete trein.

'Ruiten inslaan erg gevaarlijk'
De NS keert zich tegen de oproep van Beter OV om desnoods ruiten in te slaan bij extreme hitte in stilgevallen treinen. 'De suggestie dat reizigers maar op eigen gezag ruiten moeten gaan inslaan, is erg gevaarlijk', zegt de NS dinsdag in een reactie op de oproep van de reizigersclub.

Het NS-personeel is volgens een verklaring voldoende op de hoogte van het protocol bij een uitgevallen luchtkoeling in een snikhete, gestrande trein. 'Maar het protocol wordt nogmaals onder de aandacht gebracht', aldus NS.

Reizigers die op eigen houtje ruiten inslaan, brengen volgens de NS de veiligheid van reizigers en personeel in gevaar. 'Zo kunnen mensen zich verwonden en komt de veiligheid al snel in het geding, bijvoorbeeld als mensen het spoor op gaan. Net als in een vliegtuig heeft personeel ter plaatse de leiding en kan het beste inschatten hoe de veiligheid het beste gewaarborgd', laat de NS weten.

In het geval een trein strandt en de airco het niet doet, zoals bij breuk van de bovenleiding zoals maandag het geval was, kan het NS-personeel besluiten de deuren te openen aan de veilige kant van de trein.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.