NS-personeel beraadt zich in januari op nieuwe acties

De organisatoren van de wilde staking bij de Nederlandse Spoorwegen komen in januari bijeen om zich te beraden op nieuwe acties, omdat de NS-top niet op hun eisen is ingegaan....

Van onze verslaggever

De werkonderbrekingen van NS-personeel werden georganiseerd door anonieme personeelscollectieven. Zij protesteerden tegen het akkoord van de NS-top met de vakbonden over maatregelen die vertragingen moeten terugdringen. Volgens dat akkoord worden NS'ers op vaste trajecten ingezet. De vakbonden zijn juridisch gebonden aan het akkoord en steunden de acties daarom niet. In de personeelscollectieven zaten overigens wel veel vakbondsleden.

Ook de president-directeur van de NS, H. Huisinga, keurde de actie af. Hij zei in het NOS Journaal niet op de eisen van de stakers in te gaan. 'Ik vind het onbegrijpelijk dat een deel van het personeel zo de plannen kan doorkruisen die de belangen van de klanten behartigen.' Volgens Huisinga is er twee jaar uitvoerig over het akkoord gesproken en zijn er met de vakbonden uitstekende afspraken gemaakt. 'Ik vind het zo langzamerhand tijd de plannen uit te gaan voeren.'

De staking legde vrijwel het gehele treinverkeer stil. Alleen ten noorden van Zwolle en in Limburg waren de spoorwegen in staat om met enige regelmaat treinen te laten rijden. De staking leidde niet tot extra drukte op de weg. Volgens het verkeersinformatiecentrum TIC stonden er in de ochtendspits niet meer files dan de afgelopen dagen. In de avond was er wel iets meer oponthoud. Veel mensen hebben waarschijnlijk hun kerstvakantie vervroegd laten ingaan.

Omdat de meeste reizigers op de hoogte waren van de staking, bleven de perrons grotendeels leeg. Daarom hebben de gratis treinkranten Metro en Sp!ts gisteren hun oplage verlaagd van 340 duizend naar 280 duizend. News.nl zakte van 300 naar 150 duizend.

De stakingsacties verliepen over het algemeen rustig. Alleen in Zutphen bezetten stakers de IJsselbrug, toen bleek dat collega's toch een trein hadden laten vertrekken.

Het plaatselijke treinverkeer in Friesland en Groningen en in de Achterhoek had geen last van de acties. In die gebieden opereren sinds anderhalf jaar de vervoerders NoordNed en Syntus, los van de NS. Ook de hogesnelheidstreinen naar Parijs en Frankfurt en de treinen naar België reden normaal. De andere internationale treinen hielden halt bij de grens. Het goederenvervoer per spoor ging normaal door.

Hoewel de acties gisteren in de eerste plaats waren gericht tegen het akkoord tussen de bonden en de NS-top, waren ze ook een uiting tegen de late besluitvorming over de aankoop van extra treinstellen. Om het gebrek aan zitplaatsen op te heffen, heeft de NS besloten om voor 500 miljoen gulden 125 nieuwe dubbeldekkers (12.500 zitplaatsen) aan te schaffen. Deze rijtuigen komen bovenop de eerdere order van 128 dubbeldeksvoertuigen. De voertuigen zijn niet eerder dan in 2003-2004 beschikbaar.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden