Nieuws

NS onthult opgeknapte dubbeldekkers met loveseats en camera’s, maar zonder urinoirs

Waar ga jij naartoe vandaag, vraagt de NS aan het einde van zijn reclamefilmpjes. Een antwoord luidt vanaf komende week: niet meer naar het urinoir. Na een korte comeback heeft de wandpisbak weer afgedaan voor de spoorwegen. Ze ontbreken in de dubbeldekkers die de NS vanaf nu tot eind 2023 moderniseert.

De komende twee jaar moderniseert NS 46 dubbeldekkers tot nieuwe treinen die voldoen aan de huidige reizigerswensen en techniek.  Beeld ANP
De komende twee jaar moderniseert NS 46 dubbeldekkers tot nieuwe treinen die voldoen aan de huidige reizigerswensen en techniek.Beeld ANP

De NS onthulde woensdag in Haarlem de eerste gereviseerde dubbeldekker uit de Virm-series 2 en 3. De vervoerder pakt de komende tweeënhalf jaar 46 treinen aan, die bestaan uit 242 rijtuigen, van tussen de 18 en 16 jaar oud. Dat kost 400 miljoen euro. Dat is de helft van de prijs voor de aanschaf van nieuw materieel.

De beslissing om het urinoir weg te laten uit de toiletten van treinen is genomen vanwege de hoge kosten, zegt projectmanager Mo Ben Salah van NS Treinmodernisering in Haarlem. ‘Omdat mannen niet goed mikken komt er plas op de wanden van het toilet terecht, naast het urinoir. Dat levert hogere schoonmaakkosten op, maar ook het onderhoud wordt duurder. De vloeren zijn bestand tegen urine, de toiletwanden niet.’

De pisbak aan de wand naast een gewone closetpot om op te zitten werd enkele jaren geleden juist weer in ere hersteld op verzoek van de klanten. Ze zijn te vinden in de eerste lichting Virm-treinen die tussen 2016 en eind vorig jaar werden klaargestoomd voor nog eens twintig jaar.

Loveseats en bioscoopstoelen

Reizigers die een nieuwe dubbeldekker betreden zullen vooral vernieuwingen op de balkons opvallen, de overloopruimte bij de deuren. Daar zijn ‘loveseats’ aangebracht, kleine tweezitsbankjes in plaats van de klapstoelen in de oude treinen, maar ook ‘stits’ waar tegen reizigers kunnen hangen en de ‘bioscoopstoel’, een luxe klapstoel voor de begeleiders van mensen in een rolstoel.

Onder de stoelzittingen zitten usb-poorten om mobieltjes op te laden en in de eerste klas zijn bij de stoelen stopcontacten aangebracht, voor laptops. Er hangen nu ook camera’s in de rijtuigen, die incidenten kunnen registreren.

Voor deze voorzieningen en andere vernieuwingen is veel bedrading verwerkt in de gereviseerde treinstellen – 15 kilometer kabel in een gewoon rijtuig, 5 kilometer meer in het koprijtuig waarin zich ook de bestuurderscabine bevindt. De bedieningsapparatuur daarin wordt niet vervangen; de cabine krijgt vooral een cosmetische beurt, maar ook een camera die aanrijdingen vastlegt.

Personeel van NS installeert de nieuwe plafondverlichting in een Virm 2-treinstel. Beeld ANP
Personeel van NS installeert de nieuwe plafondverlichting in een Virm 2-treinstel.Beeld ANP

De gereviseerde dubbeldekkers hebben ook een iets soberder design, met minder ornamenten. Zo ontbreken de opvallend vormgegeven deurknoppen die in sommige andere nieuwe treinen zitten. In de toiletten mag dan het aparte urinoir zijn verdwenen, daarvoor in de plaats is een babyverschoningstafel gekomen.

Voor de revisie worden de treinen vrijwel volledig gestript, tot er niet veel meer resteert dan het stalen casco. Dat laatste verklaart het hoge recyclingspercentage dat de NS weet te bereiken: 99 procent. Veel onderdelen die niet of nauwelijks slijten, zoals trapleuningen, worden schoongemaakt en teruggeplaatst. 15 procent van de onderdelen keert niet terug ‘op’ de trein. Maar daarvan wordt een groot deel wel verwerkt tot andere producten. Zo verdwijnen oude vloerdelen in tafeltennistafels.

De revisie is een logistieke puzzel omdat de onderdelen van overal komen: de panelen voor de zijwanden in de rijtuigen komen per schip uit China, de toiletten kwamen eerst uit Zwitserland maar nu uit Denemarken en het meubilair uit Italië. De aanvoer moet zo worden afgesteld, dat er elke vier weken een gemoderniseerde trein de werkplaats in Haarlem kan verlaten, inclusief het NS-logo manshoog op de zijkanten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden