NS krijgen 155 miljoen voor 29 onrendabele lijnen

Minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat gaat de Nederlandse Spoorwegen 155 miljoen gulden betalen voor het openhouden van de onrendabele lijnen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Het bedrag is bijna twee keer zo hoog als Jorritsma hier vorig jaar nog voor over had. Ook is het aanzienlijk meer dan de 130 miljoen gulden per jaar die de overheid in het overgangscontract betaalde.

De NS blijven voor de 155 miljoen gulden 29 onrendabele spoorlijnen rijden. De spoorlijn Almelo- Mariënburg verdwijnt en wordt vervangen door een busdienst.

Voorwaarde voor de overeenkomst is dat NS de komende jaren meer reizigers trekken en dat de lijnen minder verliesgevend zijn dan nu. Het contract geldt voorlopig voor één jaar. Ieder jaar wordt besproken of de afspraken worden verlengd.

Tussen juni 1998 en juni 1999 wordt geen van de boemellijnen aanbesteed. Het ministerie houdt echter de mogelijkheid open om vanaf half 1999 acht spoorlijnen voor concurrentie open te stellen, met name in Friesland en Groningen. Jorritsma heeft voor elke lijn afzonderlijk de prijs vastgesteld, zodat gemakkelijker tot aanbesteding kan worden overgegaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden