Nieuws Campagne Prorail

NS keert zich tegen veiligheidscampagne Prorail

Met (nagemaakte) gescheurde kledingstukken van slachtoffers van spoorongevallen wil Prorail jongeren bewust maken van de gevaren op het spoor. De NS reageert met afschuw op de campagne. Machinisten, conducteurs en andere medewerkers zouden door de beelden worden herinnerd aan traumatische ervaringen.

Beeld van de omstreden Prorail-campagne. Gescheurde kleding moet laten zien wat voor gevolgen een treinongeluk kan hebben. Beeld Prorail

Op de website www.victim.fashion staan afbeeldingen van een gescheurde oranje tuinbroek en een gehavend beige overhemd. Eronder twee namen, Isabel (16) en Robert (15). Wie klikt op de afbeeldingen leest de waargebeurde verhalen van de jonge slachtoffers. De meeste hebben een dodelijke afloop. ‘Zorg dat jouw kleding niet in deze collectie belandt’, sluit de tekst waarschuwend af.

De campagne leidt tot verbazing en verontwaardiging. NS-bestuurder Marjan Rintel heeft tegenover de Prorail-directie haar ongenoegen geuit. De NS ontving naar eigen zeggen vrijdag meer dan honderd interne reacties van treinpersoneel op de campagne. Volgens Rintel komen de beelden hard aan bij mensen die zelf getuige waren van ongelukken. De campagne gaat volgens haar veel te ver.

‘We betreuren dat het treinpersoneel de beelden zo vervelend vindt’, laat een woordvoerder van Prorail weten. ‘We doen dit met de beste intenties.’ De campagne is volgens de woordvoerder juist bedoeld om te choqueren. Wel zijn NS en Prorail inmiddels in gesprek over het aanpassen of stopzetten van de campagne.  

Elk jaar zijn er (dodelijke) ongevallen rondom en op het spoor. In 2018 kwamen 17 mensen hierbij om het leven en waren er 522 gevallen met letsel. Daarnaast ging het vorig jaar volgens Prorail zeker vierduizend keer bijna mis.

Afgeleid

De spoorwegbeheerder hoopt dat gevaarlijk gedrag van jongeren, zoals het gebruik van een mobiele telefoon bij het spoor, door de actie afneemt. ‘Jongeren zijn door hun smartphones steeds meer afgeleid. Daarbij wordt het spoor de komende jaren juist drukker. Deze actie is nu heel erg nodig.’

Prorail verspreidt de beelden via sociale media zoals Snapchat, Instagram en Facebook. ‘Tussen al het socialemediageweld kunnen we niet meer met een poeslieve campagne komen om impact te hebben.’

Het is de vraag of de campagne effect heeft, zegt gedragspsycholoog Ruud van Breda. ‘Jongeren weten echt wel dat het spoor ontzettend gevaarlijk is.’ Van Breda ontwikkelt methoden om gedrag in het verkeer te beïnvloeden. ‘Jongeren worden afgeleid om bepaalde redenen. Die neem je niet zomaar weg met deze campagne. Daarvoor moet je jongeren op het moment zelf, bij de spoorwegovergang, waarschuwen.’

Beeld van de omstreden Prorail-campagne. Beeld prorail
Beeld van de omstreden Prorail-campagne. Beeld prorail
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.