'NS heeft wel heel erg veel kansen gehad'

Hoelang blijft de Nederlandse staat de NS nog in bescherming nemen, vraagt Veolia-topman Lageirse zich af. Want dat het zou misgaan met de Fyra wisten ze zelfs in Denemarken.

Een tot anderhalf miljard euro is de Nederlandse staat al misgelopen door het echec rond NS en de hogesnelheidstrein Fyra, schat topman Manu Lageirse van vervoerder Veolia Transport, onderdeel van het Franse concern dat in Nederland 3.500 werknemers heeft en bus- en treinlijnen exploiteert, vooral in het zuiden van het land.


Lageirse, een flamboyante Belg die al jaren met wisselend succes probeert in te breken in de monopoliepositie van NS, steekt zijn ergernis ook nu niet onder stoelen of banken. 'Al vanaf dag een van het Fyra-dossier is voor het kabinet de leidende vraag geweest: wat is het beste voor NS?' Nu moet eindelijk de vraag zijn: 'Wat is het beste voor de Nederlandse reiziger en belastingbetaler? We roepen het kabinet op samen met ons en andere vervoerders naar die beste oplossing te zoeken.'


Verwacht u een uitnodiging van staatssecretaris Mansveld van Spoor of minister Dijsselbloem van Financiën?

'We hebben juist vanmiddag een brief de deur uit gedaan waarin we onze diensten aanbieden. Als we mogen komen, zou dat voor het eerst zijn.'


Heeft u een kant-en-klare oplossing?

'Nee, die heeft niemand. Zelfs als nu bij ons zou worden besteld, duurt het drie tot vier jaar voor we kunnen leveren. Maar we kunnen op kortere termijn wel een bijdrage leveren. NS zou al na de zomer met een uitgebreidere Beneluxlijn moeten kunnen rijden. En nog dit jaar kan de Thalys frequenter rijden. Dat zou al helpen. Die conclusie delen we met velen. Wat nog meer mogelijk is, hopen we na een gesprek met de staatssecretaris verder te kunnen uitwerken.'


NS houdt vast aan de concessie, die bepaalt dat het bedrijf tien jaar lang de enige vervoerder is op het hsl-traject.

'NS heeft wel heel erg veel kansen gehad, zou ik zeggen. In 2007 hadden de flitstreinen moeten rijden. Kijk eens naar de gederfde inkomsten. Met ingang van dat jaar had NS 160 miljoen euro per jaar moeten betalen. Dat is zes jaar later nog steeds niet ingegaan. Tel daarbij op de verliezen die NS de laatste jaren op die lijn heeft geleden en de gederfde winsten, plus de extra kosten rond de Fyra en je komt op één tot anderhalf miljard euro.'


Veolia was in 2001 tweede bij de openbare aanbesteding...

'NS had 160 miljoen euro per jaar geboden, wij de helft. Nadat ze hadden gewonnen, kregen ze zomaar 12 miljoen korting. Maar ook toen was het bod nog veel te hoog om rendabel te kunnen worden. Bij nader inzien was ons bod toch echt het beste. De staatskas had dan al vijf jaar lang 80 miljoen euro kunnen incasseren. Minder dan ooit door de NS beloofd, veel meer dan daadwerkelijk is binnengekomen.'


Is dat zo vanzelfsprekend? Veolia heeft destijds in Limburg ook ernstige aanloopproblemen gehad. Jullie huidige financiële situatie is wankel.

'We hebben inderdaad financiële aanloopproblemen gehad. Nu hebben we al een aantal jaar een gezonde concessie en een gezond bedrijf. Bovendien zijn de financiële tegenvallers niet ten koste gegaan van de reiziger of de belastingbetaler.'


Er komt nu een parlementaire enquête. Wat verwacht u daarvan?

'Er is al veel bekend. Toch kan het nuttig zijn om helder te krijgen hoe de staat met het staatsbedrijf NS is omgegaan. Er is vanuit het ministerie een heel sterke bescherming van de positie van de NS geweest. Daar moeten lessen worden getrokken. Ik denk dat het grote publiek gaat schrikken van het grote aantal malen dat het project, om in spoortermen te blijven, door rood licht is gereden.


'Maar het onderzoek moet worden losgekoppeld van de beslissingen waarvoor we nu staan. Het onderzoek begint pas na de zomer. Het mag niet zo zijn dat het onderzoek wordt gebruikt als excuus om nu nog geen besluiten te nemen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden