NS geeft reizigers met Altijd Voordeel-abonnement extra korting buiten de 'hyperspits'

Reizen met de trein aan het begin en einde van de ochtendspits wordt dit najaar goedkoper. De NS begint in september met een proef van drie maanden waarbij reizigers ook in de randen van de spits met 40 procent korting kunnen reizen, in plaats van de 20 procent die nu nog tijdens de hele ochtendspits geldt. Het spoorbedrijf hoopt zo de drukte tijdens de spitsuren beter te spreiden.

null Beeld null

De extra korting geldt voor houders van een Altijd Voordeel-abonnement, wat volgens de NS neerkomt op ongeveer 21 duizend reizigers. Tijdens de proef, die van september tot en met november loopt, wordt de ochtendspitsperiode waarin abonnementhouders nu 20 procent korting krijgen (van 6.30 tot 9.00 uur) ingekort tot een periode van één uur, van 7.30 tot 8.30 uur. Dat uur is de zogeheten 'hyperspits'.

Om dat drukste uur in de treinen te ontlasten, wordt tijdens de test extra voordeel gegeven aan Altijd Voordeel-reizigers die aan de randen van de ochtendspits op pad gaan: tussen 6.30 en 7.30 uur en van 8.30 tot 9.00 uur. De 40-procentkorting geeft de NS nu nog alleen aan mensen die reizen in de zogeheten daluren: voor 6.30 uur en na 9.00 uur. Voor reizigers met een Dal Voordeel-abonnement verandert er niets, zij zullen nog steeds moeten wachten tot na 9.00 uur voordat zij hun korting van 40 procent krijgen.

Extra voordeel overdag

Tijdens de avondspits, van 16.00 tot 18.30 uur, zullen reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement net als nu 20 procent korting krijgen. Wel krijgen ze extra voordeel tijdens de daluren overdag: tussen 11.00 en 15.00 uur geldt tijdens de proef een korting van 60 procent, in plaats van de huidige 40 procent.

Reizigersorganisatie Rover is gematigd positief. 'Het is altijd in het voordeel van de reizigers als ze met meer korting kunnen reizen', zegt woordvoerder Chris Vonk. Toch denkt hij niet dat het uitbreiden van de kortingstijden de spitsdrukte helemaal zal oplossen. 'Het blijft een druppel op een gloeiende plaat. Zolang er nog geen extra treinen zijn, blijft het nog een beetje aanmodderen tijdens de spits.'

Meer treinen

Woordvoerder Erik Kroeze van de NS beaamt dat. 'We gaan testen of we door middel van deze kortingen de spitsdrukte beter kunnen spreiden, maar ook als dat lukt, zal het druk blijven. We zetten al meer treinen in, vanaf december vorig jaar zijn we bezig om 58 treinen op het spoor te brengen. De laatste acht van die 58 gaan aan het eind van deze zomer rijden. En vanaf december gaat er iedere tien minuten een trein rijden op het traject tussen Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven, waardoor onze passagierscapaciteit met 15 procent toeneemt.'

Verder komen er in 2018 118 sprinters en in 2021 79 intercity's bij, laat Kroeze weten. Toch waarschuwt hij dat extra treinstellen alleen niet de oplossing is. 'Wanneer we er meer treinen bij krijgen, dan passen er op sommige trajecten geen treinen meer bij. Het is ook een kwestie van het uitbreiden van de infrastructuur, er moeten wel genoeg rails zijn om de treinen op te laten rijden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden