NS en Rover: het ging wel beter

Hoe groot waren die problemen met het winterweer de afgelopen dagen precies?


Ook Rover is matig tevreden. 'Ze hebben een goede stap gezet, maar nog niet 100 procent. We zijn tevreden dat het beter ging dan vorig jaar.' Directeur Bart Smolders van ProRail wijst erop dat vorige week maandag het wegverkeer vastliep in 900 kilometer file door de sneeuw, terwijl de treinen amper problemen hadden.


Wat ging er allemaal kapot aan die rails en treinen?


Maar dat zijn toch de zelfde problemen die zich vorig jaar al voordeden? Die zouden toch nooit meer voorkomen, hadden NS en ProRail beloofd?


Als gevolg van de maatschappelijke storm die toen optrad, kwamen NS en ProRail met een gezamenlijk plan om het spoor 'winterhard' te maken. De intercities zouden worden voorzien van sneeuwfilters, en de 2.300 belangrijkste wissels zouden worden opgeknapt, gerenoveerd of vervangen zodat ze tegen de winter bestand waren.


Maar ProRail zegt nooit te hebben beloofd dat de wissels nooit meer vastvriezen. 'We hebben beloofd dat we nu onderhoudsploegen paraat hebben die de probemen snel verhelpen. Dat is de grote verbetering ten opzichte van vorig jaar. Daarom zijn de treinen nu blijven rijden, zij het niet altijd volgens het spoorboekje.' Volgens directeur Smolders van ProRail vroren vorig jaar op de rampdag 120 wissels vast. Nu maar 27. Toen waren er nauwelijks onderhoudsploegen op pad, nu 55. Geen wissel zat langer vast dan een uur.


Was het weer nu even belabberd als tijdens de drie bijna-treinloze dagen van december vorig jaar?


En wat doet de politiek?


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden