NS en ProRail pleiten voor vuurwerkvrije zone bij het spoor

De Nederlandse Spoorwegen en ProRail vragen gemeenten volgend jaar ook vuurwerkvrije zones bij het spoor aan te wijzen. Gemeenten stellen nu al zulke zones in rondom bijvoorbeeld ziekenhuizen en kinderboerderijen.

Vuurwerk in Rotterdam na middernacht. Beeld Hollandse Hoogte / Peter Hilz

Vuurwerk en spoor gaan niet samen, stelt Marjan Rintel, directeur operatie NS. ‘Een vuurpijl tegen een trein of zwaar vuurwerk op het spoor kan schade veroorzaken waardoor treinen niet kunnen rijden.’

Sinds begin december zijn vijf meldingen genoteerd van overlast, veroorzaakt door vuurwerk dat dicht bij het spoor werd afgestoken. Het gaat bijvoorbeeld om vuurwerk dat wordt afgestoken in een tunneltje bij het station, rook op het perron en vuurwerk dat tegen een trein wordt gegooid. Maar het aantal klachten zal nog wel stijgen, vermoeden ze bij NS en ProRail. Waar in 2015 nog vijftien meldingen werden geteld, waren het in 2016 al 25 en vorig jaar stond de teller eind december op vijftig.

‘Het gooien van vuurwerk naar treinen lijkt misschien een kwajongensstreek, maar dat is het niet. Het is gevaarlijk en leidt tot overlast en onnodige vertragingen’, zegt John Voppen, directeur operaties bij spoorbeheerder ProRail.

Zeker twaalf grote gemeenten willen aankomende jaarwisseling experimenteren met vrijwillig vuurwerkvrije zones, blijkt uit een inventarisatie van de Volkskrant.

Volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid brengt het kabinet met de weigering een landelijk vuurwerkverbod in te voeren de veiligheid van de Nederlandse bevolking in gevaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden