NS en ProRail onder verscherpt toezicht

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft ProRail en de NS onder verscherpt toezicht gesteld. De inspectie vindt dat de NS en ProRail een risicovolle dienstregeling hanteerden ten tijde van de treinbotsing in april dit jaar. Daarbij vielen één dode en zeker 190 gewonden.

De voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, Tjibbe Jouwstra, tijdens de presentatie van het onderzoek naar de treinbotsing bij Amsterdam Westerpark op 21 april. Beeld anp
De voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, Tjibbe Jouwstra, tijdens de presentatie van het onderzoek naar de treinbotsing bij Amsterdam Westerpark op 21 april.Beeld anp

De ILT heeft maatregelen geëist voor het verminderen van de risico's. Vandaar dat beide bedrijven onder verscherpt toezicht zijn gesteld.

Het treinongeval van 21 april was voor de ILT aanleiding om te onderzoeken of de Spoorwegwet en andere regelgeving is overtreden. Toen het ongeluk gebeurde, waren er werkzaamheden aan de gang op het traject. 'NS en ProRail hadden in de dienstregeling te weinig speling gepland voor de passage van twee elkaar tegemoet komende treinen en te veel vertrouwd op de opvolging door de machinist van een rood sein. Omdat de veiligheidsrisico's hiermee onvoldoende zijn meegewogen, voldoet het veiligheidszorgsysteem niet aan de wettelijke eisen', stelt de inspectie.

Als het nodig is, wordt er met minder treinen gereden, stelt de ILT.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden