Nieuws Reclame in de trein

NS doet proef met reclame op schermen in trein

In stations en op perrons viel er al niet aan te ontkomen, maar ook in de trein moet de reiziger er aan geloven: reclame. De NS gaat vanaf september advertentieruimte verkopen op de schermen die in de trein hangen. 

Reizigers wachten op de trein. Beeld ANP

De huidige schermen vertellen reizigers vooral hoe laat ze hun bestemming bereiken en of ze de komende tijd rekening moeten houden met werkzaamheden, maar straks verschijnen er ook ­reclameboodschappen voor wasverzachters en hondenvoer.

De NS spreekt uitdrukkelijk van een proef, die tot het eind van het jaar zal duren. De advertenties zullen te zien zijn in 137 van de ruim 400 intercitytreinen waarover de spoorwegen beschikken. ‘Na de proef bekijken we hoe de reiziger de reclame ervaart’, zegt een woordvoerder. Of de belangstelling vooraf al eens is gepeild, kon zij niet zeggen. De NS voert continu onderzoek uit naar de reisbeleving van zijn klanten. In januari bleek de waardering voor de NS hoger dan ooit. 86 procent van de reizigers gaf de spoorwegen een 7 of hoger.

De reclame aan boord van de trein komt er op verzoek van de adverteerders, die al langer hebben geïnformeerd naar de mogelijkheden. Met de schermen bereiken ze per week ruim 5 miljoen treinreizigers, aldus de sales- en marketingafdeling van de vervoerder.

De schermen in de trein ver­tonen al langer andere informatie dan louter haltes, aankomsttijden en vertragingen. De NS laat er ook promotiefilmpjes zien voor culturele evenementen en ‘Hartkloppingen’, romantische oproepen van reizigers. Niet iedereen is blij met die spotjes, zo blijkt uit ­reacties op NS Community, een ­onlinediscussieforum. ‘Ik zit zelf vaak met frustratie ongeduldig naar de informatieschermen te staren. Een informatieve video of NS-propaganda eens in de paar minuten moet mogelijk zijn. Maar deze bijzaken krijgen nu voorrang en dat stoort’, schrijft bezoeker ‘MJL’.

Volgens de NS zal de reclame zo worden afgesteld dat die de reis­informatie niet hindert. Daarom wordt de proef ook gehouden op de intercity, om dat die niet elke vijf minuten een station aandoen. De advertenties moeten ook ‘in onze kaders passen’, aldus de woordvoerder.

Reclame aan boord van de trein is niet nieuw. Lange tijd waren er affiches te vinden op de trein. Vroeger werden in Nederland soms hele treinstellen beplakt met reclame. Dat soort reclame komt niet terug, aldus de NS ­tegenover de vakwebsite Treinreiziger. Bij Abellio, de Britse dochter, kunnen adverteerders al terecht voor ‘on-train advertising’ in de vorm van affiches. Volgens reclamebureau KBH On-Train Media worden die door 94 procent van de forensen opgemerkt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden