NS-dochter Abellio wordt baas op Limburgs spoor

NS-dochter Abellio gaat vanaf eind 2016 het openbaar vervoer in Limburg verzorgen. Dat maakte de Limburgse gedeputeerde Patrick van der Broeck vandaag in Maastricht bekend.

Beeld anp

De gunning van de ov-concessie is de climax in een hevige strijd om de macht op het Nederlandse spoor. De komende dagen moet blijken of Veolia en Arriva zich bij het besluit van de provincie neerleggen.
Voor het eerst sinds het mislukte spooravontuur van Lovers Rail, eind jaren negentig, zette het ministerie van Infrastructuur de deur open voor een experiment met meerdere aanbieders van passagierstreinen op hetzelfde spoor. De winnaar van de concessie Limburg mag tussen Roermond en Maastricht een stoptrein exploiteren op het intercitynet van de NS.

De NS is mordicus tegen de komst van stoptreinen van concurrenten op het eigen intercitynetwerk. De vervoerder vreest voor juridisch geharrewar als intercity's vertragingen oplopen door problemen met stoptreinen van een concurrent en andersom.

De NS heeft bovendien niets te winnen bij een succesvol experiment met meer vervoerders op hetzelfde spoor. Het zou de deur openzetten voor meer openbare aanbestedingen van stoptreinlijnen die nu nog onderdeel zijn van het netwerk van de NS.

Veolia-CEO Antoine Frerot.Beeld afp

Onrealistisch

Om de concurrentie buiten de deur te houden, bood de NS toen een onrealistisch hoge concessievergoeding. Het staatsspoorbedrijf gaat nog altijd gebukt onder de gevolgen van die aanbesteding. Een woordvoerder van Arriva suggereert dat de NS in Limburg mogelijk ook een onrealistisch bod heeft ingediend.

'Wij zijn het enige gezonde ov-bedrijf van Nederland en wij hebben een scherp bod neergelegd', aldus de woordvoerster. 'Als we dan zo overtuigend verliezen, willen we analyseren hoe dat komt.'
Arriva verwacht de komende dagen inzage in de aanbestedingsstukken. De vervoerder sluit juridische stappen tegen de gunning van de concessie aan Abellio niet uit.

De NS ontkent via Abellio een onrealistisch bod te hebben ingediend. Het spoorbedrijf heeft sinds 2001 internationaal veel ervaring opgedaan met het winnen van aanbestedingsprocedures. Abellio exploiteert onder meer treinen in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De NS-dochter brengt de opgedane kennis naar eigen zeggen nu ook met succes in eigen land in praktijk.

Veolia verdwijnt

Met de winst van Abellio verdwijnt Veolia van het Nederlandse spoor. De Franse vervoerder exploiteert sinds 2006 twee stoptreinlijnen en alle bussen op het Nederlandse spoor.

Bronnen meldden De Volkskrant eerder dat Veolia de aanbesteding opzettelijk probeerde te verliezen. De door financiële problemen geplaagde vervoerder heeft een hoger subsidiebedrag gevraagd voor de voortzetting van de concessie dan de provincie beschikbaar heeft. Het bod voldeed daarmee niet aan de gestelde voorwaarden.

Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden