NS-directie weigert op te stappen

De grote problemen bij de Nederlandse Spoorwegen zijn niet te wijten aan het falen van het management, vindt de NS-top....

Van onze verslaggever Harry van Gelder

Maar R. Lantain, de woordvoerder en mede-directeur van het NS-concern, vindt dat de directie weinig verkeerd heeft gedaan. 'We maken echt wel eens een foutje, maar de huidige situatie bij het spoor is niet te wijten aan het falen van ons beleid.' Lantain is teleurgesteld in de Kamerleden. Hij vindt dat hun opmerkingen een scheef beeld geven. 'De politiek is vergeten dat ze met langdurige onduidelijkheid over marktwerking veel onzekerheid bij het concern heeft gecreëerd.'

In de huidige, chaotische situatie bij het spoor ziet Lantain geen reden tot vertrek van de top. 'We doen er echt alles aan de situatie te verbeteren. Ik geloof niet dat anderen betere oplossingen kunnen bedenken.'

Hij wijst op het succes van de spoorwegen. 'Vergeet niet uit welke situatie we zijn gekomen. In 1995, bij de verzelfstandiging, stoktede groei van het aantal reizigers, hadden we treinen over en leden we, ondanks een subsidievan 450 miljoen gulden, verlies. Nu maken we zonder subsidieeen paar honderd miljoen gulden winst. We noemen dit intern: ''Het stille succes van de NS.''

Vorige week viel vrijwel elk Kamerlid over de spoorwegen heen. Ondanks investeringen van ruim honderd miljoen gulden slaagt de NS er steeds minder in de treinen op tijd te laten rijden. Verder gaat regelmatig materiaal kapot en zijn sommige treinen zo vol dat ze niet meer kunnen rijden. Daarnaast is er te weinig en vaak niet gemotiveerd personeel.

De NS-top meent dat de toename van de vertragingen komt door een spectaculaire reizigersgroei in combinatie met het huidige tekort aan treinen.

Daardoor moeten steeds meer treinen langer worden ingezet en is het logisch dat ze vaker de werkplaats in moeten, meent Lantain. Hij vindt niet dat de directie, door bijvoorbeeld de groei van de files te analyseren, de explosieve stijging had kunnen voorzien.

Ook het huidige personeelstekort en het gebrek aan materiaal, die een negatieve rol spelen in de punctualiteit, valt de NS-leiding niet te verwijten, vindt Lantain. 'Het personeelstekort is geen unieke NS-zaak, daar hebben meer bedrijven last van. En het gebrek aan treinen komt mede door aarzelingen van de politiek. Tot voor twee jaar wisten wij niet waar we aan toe waren.

'De NS zou mogelijk worden opgeknipt. Het was toen onverantwoord een miljard gulden in nieuwe treinen te investeren. Toen duidelijk werd dat wij de komende tien jaar de treinen op het hoofdnet mochten exploiteren, hebben we meteen nieuwe besteld.'

Dat die er nu nog niet zijn, komt door de lange levertijd, zegt Lantain. Reizigers hoeven de toekomst niet te vrezen. 'Over twee jaar zijn er nieuwe dubbeldekkers en worden machinisten en conducteurs anders ingezet, waardoor de vertragingen vanzelf minder worden', aldus de NS'er.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden