NS creëert spookstations

Het openbaar vervoer kan niet zonder menselijke factor. Daar waar camera's en automaten mensen gaan vervangen, verloedert het OV. Op den duur wordt goedkoop (bezuinigingen) duurkoop....

Bewust

Agressief gedrag kan ontstaan doordat er dingen gebeuren die men niet verwacht. Bewust reizen zonder geldig kaartje wordt terecht bestraft met een hoge toeslag. NS zou er goed aan doen om dit duidelijk - liefst meertalig - aan te geven op perrons en in de treinen, desnoods via de treinomroepinstallatie tijdens het instappen.

Iedereen is dan van de consequentie van zwartrijden op de hoogte als de conducteur zijn werk uitvoert. Verlaging van de toeslag kan alleen maar meer bewuste zwartrijders aantrekken. HOOGEVEENW.Tj. Robberegt

Uitlokking

Jan Janssen uit Harderwijk praat over het op gang brengen van een discussie over de verloedering van normen en waarden in onze maatschappij (Geachte Redactie, 11 januari). We zouden ons niet druk moeten maken over de prijs van treinkaartjes in de trein. Uitlokking van agressie valt niet te bediscussiëren? Een voorbeeld?

Twee maanden geleden was ik mijn voordeelpas in de trein vergeten. De daarop volgende behandeling van mij door de conducteur heeft bij mij heel wat kwaad bloed gezet. Ik moet rondkomen van mijn AOW. Het is schandalig hoeveel ik moest betalen. Ik heb de conducteur uitgemaakt voor van alles en nog wat, en even zag ik in dat uniform de bezetter van weleer.

Het was uiteraard verkeerd van mij. Achteraf heb ik de goede man op het perron mijn excuses aangeboden. Dagelijks maken conducteurs dit mee, werd mij verteld. En ondertussen wordt er op hoog niveau gediscussieerd over de verloedering van normen en waarden.

ROTTERDAM

Karel de Jong

Draaihek

Ik kan mij herinneren dat wanneer ik vroeger met de metro reisde, je eerst door een draaihek heen moest voordat je het perron op kon lopen. Zo'n draaihek kon je pas door, nadat je een strippenkaart in de automaat had gestoken. Wanneer en waarom dit systeem is afgeschaft, weet ik niet meer.

Wel weet ik dat op sommige stations in het buitenland dit systeem nog steeds wordt gehanteerd. Soms zelfs met een draaideur in plaats van draaihek, waardoor 'even er overheen springen' ook niet meer mogelijk is. Gevolg is dat er alleen reizigers op het perron of in de trein zitten, die een geldig plaatsbewijs hebben. Hooguit kan het zijn dat men langer reist dan het plaatsbewijs eigenlijk toestaat.

Het invoeren van dit systeem op Nederlandse stations voorkomt in ieder geval het zwartrijden en daarmee wellicht de criminaliteit en agressie jegens conducteurs in de treinen. Mogelijk is het invoeren van dit systeem ook goedkoper dan de nu besproken extra personeelsinzet en het plaatsen van videobewaking.

Alleen is het romantisch uitzwaaien op het perron dan helaas verleden tijd!

BARENDRECHT Johan Poel

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden