NS Cargo krijgt nog geen geld van rijk

Minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat wil vooralsnog geen geld stoppen in NS Cargo. Het adviesbureau McKinsey, dat voor het ministerie de verzelfstandigingsplannen van de NS heeft doorgelicht, heeft het businessplan van het spoorgoederenbedrijf afgekeurd....

MARIEKE AARDEN; HARRY VAN GELDER

Van onze verslaggevers

Marieke Aarden

Harry van Gelder

DEN HAAG

Het bureau vindt dat de rentabiliteit van NS Cargo te gering is. Oorspronkelijk zou de overheid het geld regelen in het overgangscontract dat minister Jorritsma en R. den Besten, de voorzitter van de raad van bestuur van de NS, donderdag tekenden.

McKinsey is bezig voor NS Cargo een nieuw businessplan te maken. Hieruit moet 'een heldere strategie voor de levensvatbaarheid van het bedrijf naar voren komen'. Op basis daarvan bekijkt Jorritsma of de financiële injectie er alsnog komt.

In ruil voor het eenmalige bedrag, gedacht wordt aan 150 miljoen gulden, staakt het rijk in de toekomst het aanvullen van de exploitatietekorten van NS Cargo.

NS Cargo bevestigt dat het wordt doorgelicht door McKinsey. Het bedrijf begrijpt dat Jorritsma eerst zeker wil weten of haar geld zal bijdragen aan extra groei van het goederentransport over het spoor.

Volgens het overgangscontract reserveert minister Jorritsma tachtig miljoen gulden om onrendabele NS-dienstverlening te kunnen kopen. Dat is twintig miljoen meer dan ze eerst van plan was. Maar nog altijd 120 miljoen minder dan de NS zeggen nodig te hebben om de onrendabele lijnen te handhaven.

De tachtig miljoen is een opstapje om de verzelfstandiging van de NS in 2000 te versoepelen. In dat jaar zijn de NS een zelfstandige onderneming die bepaalt hoeveel treinen er rijden en waar.

Vanaf volgend jaar mogen de spoorwegen zelf hun tarieven vaststellen.

Met de verzelfstandiging krijgen de NS er voor tweeëneenhalf miljard gulden vervuilde grond bij. Een aantal NS-terreinen is zwaar vervuild. In een convenant tussen de ministeries van Verkeer en van Milieu enerzijds en de NS anderzijds wordt de opruiming geregeld. Er komt een fonds dat door het rijk en de NS wordt gevoed. Daarin zit in 2000 vijftig miljoen gulden.

Het rijk blijft verantwoordelijk voor de investeringen in spoorlijnen. Voor de verdubbeling van sporen volgens Rail 21 is vijftien miljard uitgetrokken. Op den duur moeten de NS een gebruikersbijdrage betalen aan de staat, evenals de nieuwkomers op het spoor.

De NS moeten namelijk ook andere bedrijven toegang geven tot het spoornet. Jorritsma denkt dat het Rotterdamse openbaar-vervoerbedrijf RET wellicht op een deel van het Rotterdamse net wil rijden.

Den Besten is niet bang dat nieuwkomers zich werpen op de 'krenten uit de pap', de druk bezette lijnen. Treinen laten rijden is duur en de nieuwkomer moet aan dezelfde voorwaarden voldoen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden