NS blokkeert treinorder voor Noorden

De Nederlandse Spoorwegen houden investeringen in nieuwe treinen in Friesland en Groningen tegen. Het Britse Arriva, dat samen met NS in NoordNed zit, heeft offertes klaar liggen voor nieuwe Siemens-treinen....

Opmerkelijk is dat Arriva zegt dat de jaarlijkse exploitatiekosten van de nieuwe rijtuigen lager zijn dan wat nu jaarlijks aan NS voor de oude treinen aan huur moet worden afgedragen. NS wil geen commentaar geven. 'Wij houden deze zaken intern.'

In de samenwerking met Arriva is afgesproken dat NS de treinen levert. De geleverde treinen zijn echter zo slecht dat momenteel bijna de helft kapot aan de kant staat. 'Wij ondervinden daarvan veel schade. Niet alleen materieel, maar ook immaterieel. De publieke opinie denkt dat geprivatiseerde bedrijven slecht presteren en dat heeft een negatieve invloed op het liberaliseringsproces. Maar daar gaat het hier helemaal niet om. Wij willen de reiziger graag het comfort bieden waar hij recht op heeft, maar de NS houdt zich niet aan de overeenkomst', zegt financieel-directeur A. Hettinga van Arriva Nederland.

Arriva is verbolgen over de handelswijze van de Nederlandse Spoorwegen. Het vervoerbedrijf heeft een kwade brief naar NS gestuurd, waarin het snelle maatregelen eist. 'Contract is contract. We hebben afgesproken dat NS treinen levert en dat komt NS niet na. De Nederlandse Spoorwegen leveren daarmee een wanprestatie', aldus Hettinga.

NoordNed heeft ten gevolge van het uitvallen van de treinen veel last van vertragingen. Reizigers in de noordelijke provincies klagen steen en been. Provinciale bestuurders hebben al aangekondigd het bedrijf wegens de slechte prestaties een boete te geven van tegen de miljoen gulden. Financieel-directeur Hettinga: 'Die boete sturen we rechtstreeks door naar de Nedrelandse Spoorwegen.'

Voor het onderhoud van de treinen is NoordNed aangewezen op de onderhoudsafdelingen van NS. Daar is de laatste jaren grootschalig op bezuinigd. Net als de landelijk opererende bedrijven hebben ook de Noordelijke onderhoudsbedrijven veel te weinig onderdelen in voorraad. De levertijd daarvoor is lang waardoor veel treinen langdurig aan de kant staan.

Naar aanleiding van de brief van Arriva heeft NS toegezegd NoordNed binnenkort extra treinen te leveren. Volgens NS zullen DE3 dieseltreinen worden ingezet. Dat zijn de oudste en storingsgevoeligste treinen die NS nog in bezit heeft. Dit voedt de gedachte bij NoordNed dat NS zijn oude materieel in het Noorden dumpt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden