NS bleef lang vasthouden aan Fyra

DEN HAAG - Spoorbedrijf NS kon in het begin van het jaar nog goed leven met de toen al geconstateerde tekortkomingen aan de Fyra-hogesnelheidstrein van het Italiaanse AnsaldoBreda. Dat blijkt uit een brief van 11 januari die NS aan de treinfabrikant stuurde.


In de brief refereert NS aan een eerdere briefwisseling over problemen en tekortkomingen. Daarin zijn dan kennelijk al afspraken gemaakt over hoe die zouden worden opgelost. Maar, schrijft NS, er kan verder worden gegaan met uitvoering van de voorlopige koopovereenkomst en levering van de 19 treinstellen.


Het bestaan van de brief was al bekend, maar de precieze inhoud tot dusver niet. Vanwege deze ene zinsnede ('...the items listed ... are not a precondition voor the execution...') kan hij toch pikant zijn. Immers, deze zin suggereert dat NS op 11 januari nog content was met de gang van zaken.


Zes dagen later viel er een bodemplaat van een van de treinstellen en lag alles anders. NS en het Belgische spoorbedrijf NMBS legden hun treinen van AnsaldoBreda stil. Vier maanden later besloten ze dat ze nooit meer zouden rijden op hun spoor. Het eigen onderzoek had inmiddels zo veel gebreken aan het licht gebracht dat de spoorbedrijven ervan overtuigd waren dat de treinen onbetrouwbaar waren. Ook was er niet langer vertrouwen dat de fabrikant ze ooit nog op een aanvaardbaar betrouwbaarheidsniveau zou kunnen brengen.


Het beeld van een trein waaraan niets deugt wringt op het eerste gezicht met de teneur van de brief van 11 januari en dat zou juridisch van belang kunnen zijn. De spoorbedrijven en de fabrikant zijn in een juridische strijd verzeild over wie voor de kosten moet opdraaien. Ook staan grote politieke belangen op het spel.


In reactie op het uitlekken van de brief publiceerde NS donderdag dan ook een 'statement' met 'de juiste context'. 'Een geïsoleerde beoordeling van deze brief kan leiden tot verkeerde conclusies', schrijft het spoorbedrijf.


Maar in de weergave van de (Engelstalige) brief laat NS één element achterwege. Precies de frase dat de geconstateerde problemen geen beletsel vormen voor verdere uitvoering van de koopovereenkomst, ontbreekt.


Wel benadrukt NS in de verklaring dat het onderzoek naar aanleiding van de afgescheurde bodemplaat nog 'een serie extra problemen' aan het licht bracht. Vooral daarop, en op de onwil of onmacht van de fabrikant de problemen op te lossen, zou de relatie zijn stukgelopen. 'AnsaldoBreda had contractueel drie maanden om met een herstelplan te komen en dat uit te voeren', aldus een NS-woordvoerder. 'Pas toen dat er vier maanden later nog niet lag en er almaar meer gebreken opdoken, is besloten definitief te stoppen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden