NS: belofte maker dat Fyra snel weer rijdt onzinnig

De opmerking van de topman van AnsaldoBreda dat de problemen met de Fyra binnen enkele dagen zijn verholpen, is onzinnig. De NS stelt de Italiaanse leverancier van hogesnelheidstreinen aansprakelijk.Dit zei NS-topman Bert Meerstadt donderdag op een informele persbijeenkomst op het hoofdkantoor van de NS.

UTRECHT - De kans dat de flitstrein op korte termijn weer rijdt, is klein. Meerstadt wil de Fyratreinen eerst volledig binnenste buiten keren voordat de dienstregeling wordt hervat. De Fyra komt pas weer in bedrijf zodra de NS en de Belgische NMBS een stabiele dienstregeling kunnen garanderen.


Om internationale reizigers tegemoet te komen, willen de NS en de NMBS op korte termijn weer een rechtstreekse intercityverbinding tussen de twee landen in het leven roepen. Voor de kaartjes voor de nieuwe intercity zal het reguliere tarief gelden. Er komt geen reserveringsplicht.


De nieuwe intercity blijft tot lang na de rentree van de Fyra rijden. Meerstadt: 'Met twee rechtstreekse lijnen kunnen we reizigers de verbinding met België beter garanderen.'


Het is nog onduidelijk welke route de nieuwe intercityverbinding precies gaat rijden. De NS is in onderhandeling met ProRail, dat weer met concurrenten van de NS en vrachtvervoerders om de tafel moet over verschuivingen in hun dienstregelingen. In België worden vergelijkbare gesprekken gehouden. De Nederlandse en Belgische spoornetten worden zo druk bereden dat het onmogelijk is extra intercity's te laten rijden zonder gevolgen voor het overige treinverkeer.


De NS is nog op zoek naar locomotieven om de nieuwe intercity's te trekken. De vervoerder heeft de treinstellen van de oude Beneluxtrein nog beschikbaar, maar de locomotieven zijn inmiddels verhuurd. Meerstadt hoopt op korte termijn weer locomotieven tot zijn beschikking te hebben.


De problemen met de Fyra gaan de NS tientallen miljoenen euro's kosten, de kosten voor het gebruik van de hogesnelheidslijn en de aanschaf van de Italiaanse flitstreinen niet meegerekend. Als de problemen met de Fyra worden opgelost, staat daar een meevaller in de aanschafprijs van de flitstreinen tegenover. Contractueel kunnen de NS en de NMBS AnsaldoBreda een boete van 20 procent van de aankoopwaarde van de Fyra opleggen als de treinen te laat worden geleverd. Meerstadt stelt dat dit het geval is. Aanvankelijk zouden de treinen al in 2007 in gebruik worden genomen.


De NS en de NMBS legden de dienstregeling voor de hogesnelheidstreinen vorige week stil nadat een bodemplaat van een Fyra tijdens een rit had losgelaten. Het incident stond niet op zichzelf. In de amper vijf weken tijd kampte de Fyra 88 keer met technische problemen in de trein. De Fyra liep 31 keer vertraging op door wegvallende communicatie.


pagina 22


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden