NRC Next grootste daler

De papieren oplage van nrc.next kromp in een jaar met bijna eenderde. Is de toekomst van de ochtendkrant digitaal?

AMSTERDAM - Hoe lang wordt nrc.next nog als papieren krant uitgegeven? De geruchten van een digitale omwenteling kleven al langer aan de krant, maar de vraag dringt zich pas echt op door de HOI-kwartaalcijfers die dinsdag verschenen. Net als alle andere kranten - op het Friesch Dagblad na - daalde de papieren oplage van nrc.next. Maar nergens anders was die daling zo drastisch: de ochtendkrant verliest 29,6 procent en komt uit op een betaalde papieren oplage van 43.764.


De daling past in een duidelijke tendens: de afgelopen kwartalen verloor nrc.next respectievelijk 31 procent, 20,6 procent, 14,3 procent en 14 procent. Begin 2012 was de papieren oplage nog bijna 73 duizend exemplaren. Niets is zo aan interpretaties onderhevig als de HOI-cijfers en dus werd er - publiekelijk - weinig getreurd. Vooral de digitale opmars werd benadrukt: in twee jaar werden 17.456 digitale abonnees geworven.


Daarnaast voerde NRC Media, het moederbedrijf dat door aandeelhouders Egeria en Derk Sauer dit voorjaar in de etalage werd gezet, een aantal innovaties door. In rap tempo werden de betaalde app NRC Reader, een Amsterdam-bijlage, de digitale zakenkrant NRC Q en Next Zaterdag gelanceerd. Op Twitter toonden next-redacteuren zich dinsdag trots over dat laatste experiment: 'Een papieren krant oprichten kan dus zelfs in 2013 nog.'


Toch kan de werkelijkheid weerbarstiger zijn: een papieren krant kan weleens verdwijnen. De vraag zoemt al ruim een jaar rond: is next binnenkort louter digitaal? 'Die vraag is nu niet aan de orde', zegt Hans Nijenhuis, chef van nrc.next. 'Een volledig overgang naar digitaal zou het probleem namelijk niet oplossen. Er moet meer gebeuren.'


Het probleem is de generatie die mét smartphone en zónder krant is opgegroeid, zegt Nijenhuis. 'Het pijnpunt is de instroom van nieuwe abonnees. Vroeger haalden wij in augustus bij de nieuwe lichting studenten duizenden abonnees binnen. Nu zijn dat er honderden. Deze doelgroep leest simpelweg geen krant meer. En wij moeten het juist hebben van een jonger publiek.'


Aan de inhoud van de krant ligt het niet, volgens Nijenhuis. 'Je ziet in de digitale kiosk Blendle dat onze stukken het juist erg goed doen, zolang je ze per stuk kan kopen. Het heeft geen zin om de papieren krant op te heffen, we moeten andere manieren vinden om onze journalistiek aan te bieden.' Aan een nieuw digitaal platform wordt nog gewerkt.


Vorige maand schreef Teun Gautier, oud-uitgever van De Groene, op Adformatie dat nrc.next het einde van het jaar niet zou halen. Hij ging ervan uit dat de krant verlieslatend was en daarom bij de aanstaande verkoop van NRC Media volledig opgedoekt zou worden om de verkoopwaarde van het moederbedrijf op te krikken.


'Onzin', zegt Nijenhuis. 'Next draagt 2 miljoen euro bij aan de omzet. De productiekosten zijn relatief laag: we maken met 23 goedkope, want jonge redacteuren een krant voor 61 duizend mensen. Dat houden we voorlopig nog wel vol.'

Playboy en Elsevier dalen, Linda stijgt, De Groene stabiel

Rode cijfers bij bijna alle bladen, vooral voor de mannenbladen van uitgeverij Sanoma, die nog steeds te koop staan.


Playboy had in de eerste drie maanden van dit jaar een betaalde gedrukte oplage van 31.439 exemplaren, zo blijkt uit de cijfers die het oplage-instituut HOI dinsdag bekendmaakte. Dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 42 duizend, een kwart meer.


Nieuwe Revu raakte met 17.763 ook ruim een kwart van de betalende lezers kwijt.


Panorama hield de schade nog enigszins beperkt met 35 duizend exemplaren, 17 procent minder. De dalingen komen slecht uit. Eigenaar Sanoma wil van de bladen af. Onlangs wist de uitgever negentien tijdschriften te verkopen, maar de mannenbladen zaten daar niet bij. Die blijven dus onderwerp van een 'strategische heroriëntatie'. Als er geen koper komt, en aansluiting bij andere titels van Sanoma niet lukt, zou dat het einde van de bladen kunnen betekenen.


Linda was wederom de grote winnaar. Het blad groeide met meer dan 10 procent naar meer dan 200 duizend exemplaren.


Andere Sanoma-titels Libelle (353 duizend exemplaren, min 7,5 procent) en Margriet (194 duizend, 10 procent minder) zakten juist weg.


Bij de opiniebladen moest Elsevier 17,4 procent inleveren. Met 83 duizend exemplaren dook het magazine ver onder de honderdduizend stuks van een jaar geleden.


HP/De Tijd leverde met een betaalde oplage van 16 duizend stuks een kwart in.


De Groene bleef stabiel op 19.265 exemplaren (was: 19.545), Vrij Nederland zakte iets, van 34.856 naar 32.404 en Opzij (door eigenaar WPG verkocht) eindigde de eerste drie maanden op 38 duizend, ruim 5.000 exemplaren en 12 procent minder dan een jaar eerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden