NPO.nl laat ons vast wennen aan NPO 1, NPO 2, etcetera

De Publieke Omroep (NPO) heeft vandaag een concreet begin gemaakt met het uitrollen van haar nieuwe merkstrategie. Met het lanceren van de nieuwe verzamelsite NPO.nl kan het publiek vast kennismaken met de nieuwe opzet: al het aanbod op een centrale plaats met één herkenbare naam en dito logo.

Het nieuwe NPO.nl Beeld NPO

De site vervangt op korte termijn omroep.nl, publiekeomroep.nl en de sites van de afzonderlijke zenders. Daarnaast zal het later ook de plek innemen van het veelgebruikte UitzendingGemist.nl, al blijft deze site/app voorlopig naast NPO.nl bestaan. 'De introductie van één gezamenlijke NPO-site past in het online beleid: fors minder, maar effectievere websites', verklaart een woordvoerder van de NPO. De nieuwe verzamel-app voor smartphones en tablets van de NPO is in de loop van het jaar beschikbaar.

Op de nieuwe site van de NPO kunnen alle zenders live worden bekeken of beluisterd. Bij enkele, met name buitenlandse, programma's gaat het beeld echter tijdelijk op zwart omdat hiervoor de online rechten ontbreken.

Commotie
En niet alleen online wordt het 'overzichtelijker'. Naar verluidt na de zomer zal de Publieke Omroep officieel bekendmaken dat het vanaf 2014 dan toch echt 'NPO' zal toevoegen aan de namen van alle publieke zenders; het plan dat eerder dit jaar uitlekte en veel commotie veroorzaakte. Nederland 1 wordt dan NPO 1 en Radio 2 wordt NPO Radio 2. Het stelt de omroeporganisatie in staat straks alle kijkers die op zoek zijn naar publieke programma's naar NPO.nl of de bijbehorende apps te sturen.

Ratjetoe
De Publieke Omroep bestaat nu uit een ratjetoe van merken, van Nederland 1 tot Zappelin/Zapp en van 3FM tot Uitzending Gemist. Straks is alles samengevoegd onder het merk NPO. Daarnaast zullen er ook minder omroepnamen zijn vanaf 2014, wegens de omroepfusies.

De aankoop van de url NPO.nl leidde vorig jaar overigens nog tot grote commotie. De Publieke Omroep had een ton betaald aan de Nederlandse Postduivenhouders Organisatie om de site over te kunnen nemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.