NPO gaat gebruik model in Serious Request evalueren
Hét gezicht van de inzamelingsactie 3FM Serious Request 2015 blijkt een model. Dat meldt De Telegraaf. Volgens een woordvoerder van de NPO worden voor de campagnes van de radiozender altijd professionals gebruikt. Media-ethicus Huub Evers spreekt van misleiding.
Model Lois is zowel op posters als in het promotiefilmpje van Serious Request te zien. Daarin loopt zij door een verwoeste straat en zegt een voice-over dat elke dag onvoorspelbaar is. Evers vindt de aanpak niet deugen.
'De mensen denken dat ze een echt slachtoffer te zien krijgen, terwijl het om een voorgeprogrammeerd toneelstukje gaat', zegt Huub Evers tegen Telegraaf. 'In feite ben je mensen voor de gek aan het houden.'
De NPO laat weten dat voor de inzet van Lois 'uiteraard' een marktconforme prijs is betaald. De woordvoerder zegt dat het ondenkbaar is dat Serious Request meisjes inschakelt die echt een trauma van een oorlog hebben. Of de radiozender in het vervolg een disclaimer plaatst bij dergelijke campagnes, weet 3FM nog niet. Bij monde van een woordvoerder laat de zender weten 'nu midden in de Serious Request-rollercoaster te zitten' en op een rustiger moment de ophef zal evalueren.
Het model is te zien op de posters en filmpjes van Serious Request. De opbrengst van de jaarlijke radio-actie gaat naar kinderen in oorlogs- en conflictgebieden.
Waarom zou het gezicht van de Serious Request-campagne geen betaald model mogen zijn? Wie legt me dat uit?
— Jelte Nieuwenhuis (@jeltenieuwhuis) 22 december 2015