Nozzlekoffie

Nederland moet aan de Senseo Crema, het nieuwe koffiezetapparaat van Douwe Egberts (DE) en Philips. Het apparaat is - op koffiegebied - de belangrijkste innovatie sinds de introductie van het volautomatische koffiezetapparaat in 1965, meent de Utrechtse brander....

Het nieuwe apparaat sluit aan bij de wensen van de consument. Die wil snel koffie zetten. Geen volle koffiepot echter, maar één of twee koppen per keer. Het apparaat maakt van het ouderwetse 'pot-moment' een 21ste-eeuws 'kop-moment', heet dat in vreselijk reclamejargon. Een intensieve promotiecampagne ondersteunt de introductie van het apparaat, voorlopig alleen in Nederland. Op bushokjes in het hele land zijn aanprijzingen opgehangen. En sinds eind vorige week is het apparaat ook op de STER te zien.

In de DE-machine zit een aantal technologische snufjes. Heet water uit een elektrisch boilertje gaat zonder omwegen naar een soort douchekop die tegen een dun filterzakje met koffie drukt. Water dat daaruit stroomt, neemt smaakstoffen uit het koffiemaalsel mee. Het zetsel gaat vervolgens door een minuscuul pijpje waarna het zich tijdelijk in een bakje onder het filter verzamelt.

Koffie schuimt van zichzelf. Het krachtige koffiestraaltje dat uit het pijpje komt, spuit in een laagje koffiezetsel. Daarbij vormt het minuscule luchtbelletjes die een crèmeachtig schuim produceren. Onder in het opvangbakje zit een tiental kleine paaltjes (ook gepatenteerd) die voorkomen dat de koffie te enthousiast gaat borrelen en te grote luchtbellen ontstaan die het fijne schuimlaagje kapot slaan.

Er is bij DE een jaar gewerkt aan dat pijpje. Het heeft een inwendige diameter van acht tiende millimeter. Aan de bovenkant is die opening iets kleiner dan aan de onderkant. Deze tapse vorm - gepatenteerd - voorkomt dat het uitstromende waterstraaltje de wand raakt. De waterstroming blijft daardoor laminair en dat voorkomt eveneens de vorming van te grote luchtbelletjes.

Niet alleen de precieze vorm is belangrijk, ook het gebruikte materiaal. Roestvast staal werkte niet en hard plastic ook niet. Het minuscule spuitbuisje is daarom van een keihard keramiek gemaakt, aluminiumoxide. Dat is krasbestendig en verandert niet van vorm, ook niet nadat er vele duizenden malen heet water doorheen is gepompt.

Het waterstraaltje heeft maar twintig seconden contact met het koffiebed. In die korte tijd neemt het water alleen de zachtere smaakstoffen mee van de in totaal zeshonderd in het koffiemaalsel. Bittere en zure smaakstoffen blijven achter. De koffiesmaak is dan ook mild, in tegenstelling tot die van filterkoffie (veel langere contacttijd) en van espressokoffie (gemaakt met een tien maal hogere waterdruk) waarin wel bittere en zure smaakstoffen terechtkomen.

De koffie uit het apparaat heeft, in tegenstelling tot filterkoffie, een constante kwaliteit. De koffiepakking in het filter is tenslotte altijd hetzelfde, net als de kracht van het dunne waterstraaltje en de watertemperatuur (92 tot 94 graden Celsius). Bovendien ligt het stroomverbruik lager, heeft DE berekend.

DE-smaakpanels, net als zo'n 120 huishoudens die het apparaat het afgelopen jaar hebben getest, vinden de milde smaak ideaal, en beter dan die van filterkoffie en espresso, meldt de koffiebrander. Dankzij het crèmelaagje voelt de koffie bovendien zacht aan en ook dat vindt gemiddeld Nederland aangenaam.

Een willekeurig samengesteld testpanel thuis oordeelt echter - onafhankelijk van elkaar, unaniem - gewend (of verwend) als de smaakpapillen zijn aan Italiaanse espresso - dat de milde Senseo-koffie geen koffiesmaak meer heeft. En daar gaat het toch om bij 'de koffiebeleving'.

De contacttijd moet dus iets langer worden, mogelijk zelfs instelbaar. Kunnen we dat niet alsnog patenteren?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden