Now vs Now kent amper grenzen in eigentijds en urgent geluid

Jason Lindner


Now vs Now, Bird, Rotterdam, 23/5


Het lijkt steeds meer op een voorwaarde voor een jazzband om als hip te worden gezien: kloten met ritmes. Het North Sea Jazz Festival heeft er dit jaar zelfs voor de tweede keer een thema aan gewijd: New Urban Jazz. Buiten de aanwezige soul en opzichtige flirts met andere genres, is het jongleren met vaak oneven ritmes een essentieel onderdeel binnen deze populaire stroming.


Eindeloos zweven om de pulse dus, net vóór of achter de tel, ingestudeerde breaks en vervolgens weer strak het thema spelen. Drummer Chris 'Daddy' Dave is de grote held in dit verhaal. Hij is de meesterillusionist die telkens nieuwe trucs verzint waar de jonge jazzgarde weer op kan studeren. Maar er zijn een hoop andere ritmefreaks die je oren laten klapperen.


Zo heeft Jason Lindners Now vs Now Mark Guiliana achter het drumstel. Een heerlijke muzikant met een volle klankkleur en vooral een ongelooflijke timing. Als hij de vrijheid krijgt, duikelen de ritmes in de vijfde versnelling ondersteboven de trap af om diagonaal en tweeënhalf keer vertraagd de treden weer op te klauteren.


Het trio baarde in 2009 opzien met zijn debuutplaat dankzij de frisse klanken die het genre bestoken. Met succes speelde het New Yorkse Now vs Now op vele festivals en podia in binnen- en buitenland. Nu is er eindelijk een nieuw album in aantocht.


Het optreden in de Rotterdamse Bird schept verwachtingen. Buiten de spannende grooves horen we de vertrouwde, omvangrijke landschappen van bandleider en toetsenist Jason Lindner op zijn keyboard, synthesizer, elektrische en akoestische piano. Een wat slap soulsfeertje breekt hij open met diepe synthesizerklanken die bassist Panagiotis Andreou beschildert met bruin gekleurde lijnen. Gaaf is ook het op Indiase tala's gestoelde vocale werk van deze Griekse bassist. Now vs Now kent weinig begrenzingen.


Het geluid is eigentijds en urgent, hoewel de in het moment gecreëerde, stadse sferen soms wat doodvallen in een vrijblijvende jamsessie. Jammer is ook de akoestiek in Bird, een weliswaar ideale, contemporaine plek voor zo'n band. Door het bakstenen boogplafond wordt de strak gespeelde ritmische muziek, vooral achter in de zaal, een geluidsbrij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden