'Nou ja, we zien wel hoe laat we aankomen'

DEN BOSCH - Waarom gaat iemand nog de weg op als John Bakker van de ANWB net op de radio heeft omgeroepen dat er meer dan 1.000 kilometer file staat, een record, en Rijkswaterstaat iedereen die niet per se de weg op moet, aanraadt toch vooral thuis te blijven?


'Tsja, er zijn van die gekken bij, die moeten nog werken bij dit weer', zegt Piet van der Velden bij de Shell-benzinepomp tegenover het provinciehuis in Den Bosch, vlak voor de oprit naar de A2. 'Zodoende moeten we de weg op. Anders moet u maar even mijn baas bellen.'


Hij tankt zijn zwarte SsangYong Rexton vol en tuurt in de richting van de snelweg. Het begint net weer te sneeuwen. Hij werkt in een meubelzaak en moet naar Breda. 'We zullen toch open moeten', verzucht Van der Velden. 'Nou ja, we zien wel hoe laat we aankomen.'


Peter Schoofs is met zijn vrouw Gerdie Maas op weg naar Boskoop, voor een behandeling ('niets ernstigs, hoor') in de oogkliniek. 'Ik zie ze van hier al op de oprit naar de A2 vaststaan. Mijn vrouw is nu aan het afbellen', zegt hij hoofdschuddend vanuit hun grijze Ford Fiësta. 'We zijn er dapper aan begonnen en al vroeg vertrokken, maar dit wordt een drama.'


Maas beëindigt het gesprek met de kliniek. 'Geregeld; ze begrepen het wel', zegt ze monter. 'Want dit gaat het niet worden. We gaan lekker naar huis, koffiedrinken.'


Het verkeer rond Den Bosch (A2, A59) en ook in Den Bosch staat dinsdagmorgen behoorlijk vast. De ANWB spreekt landelijk zelfs van 'monsterfiles'. Het is de drukste ochtendspits die er ooit in Nederland is geweest, met even over half negen 1.016 kilometer file. Op de A59 staat tussen Oosterhout en Oss 47 kilometer 'stilstaand en langzaam rijdend verkeer'. De andere kant op 37 kilometer.


Toch zijn er nog tientallen automobilisten die rond negen uur 's ochtends stapvoets en slippend de A2 bij Den Bosch op draaien. 'Ik moet een postwijk lopen in Rosmalen', zegt Ad van Breugel uit Vught, gehuld in een jas van PostNL. 'Dat is niet zo ver op de A2. Rosmalen haal ik nog wel.'


Maar 's middags, dat is een ander verhaal, dan moet hij post ophalen in Maastricht. 'Of dat doorgaat, weet ik niet. Dat hoor ik straks wel. Maar ik doe rustig aan, dan gaat alles goed komen. Dan maar een halfuur of drie kwartier later thuis.'


Het weer en verkeer zijn bar en boos op deze derde dinsdag van januari. 'Het is echt dieptriest', vindt Van Breugel. 'Ik heb het vroeger ook weleens in België meegemaakt, toen ik chauffeur was. Toen ben ik halverwege omgedraaid. Ik was twee keer in een slip geraakt. Ja, zulke dagen zijn dieptriest.'


Harrie Timmermans uit Schijndel zit ondanks de waarschuwingen van ANWB en Rijkswaterstaat ook al vroeg op de weg, samen met zijn vrouw: 'We moeten naar het ziekenhuis. Dat kun je niet zomaar afzeggen', zegt hij naast zijn grijze Toyota RAV4. 'We zijn al vroeg opgestaan, om zes uur. Nog even de A2 op. Dat gaat wel lukken.'


Tim Berkenbosch komt net met zijn zwarte BMW van de snelweg. 'Het valt aan deze kant nog mee op de A2', zegt hij opgewekt. 'Maar richting Utrecht staat het helemaal vast.' De energie-adviseur uit Rosmalen laat zich niet uit het veld slaan door een sneeuwbui: 'Het is allemaal nog te overzien. In Den Bosch gaan we gewoon door. In de Randstad staan ze meteen vast.'


VERKEER ONTWRICHT: WAS EEN WEERALARM NIET OP ZIJN PLAATS GEWEEST?

Het verkeer in West-, Oost- en Zuid-Nederland raakte dinsdagmorgen ontwricht door sneeuwval, met een nieuw filerecord. Het KNMI had geen weeralarm afgegeven. 'Er is vooraf nadrukkelijk gewaarschuwd voor de opkomende sneeuw. Daarvoor hebben we code geel afgegeven', zegt het KNMI. 'In de nacht is het inderdaad gaan sneeuwen. Qua plaats en tijd zaten we goed. Maar er is net wat meer sneeuw gevallen dan we verwacht hadden.' Achteraf gezien had code oranje, voor extreem weer, niet misstaan, geeft het KNMI toe. Voor een weeralarm wordt gekeken naar de hoeveelheid sneeuw in een periode: vanaf 3 centimeter per uur of 10 centimeter in drie uur. Dinsdagmorgen viel op veel plaatsen meer dan 10 centimeter, maar over een langere tijdsduur. Het KNMI overweegt om, in overleg met onder andere de ANWB en Rijkswaterstaat, de criteria aan te passen. Dat het KNMI in het verleden enkele malen het verwijt kreeg dat het te makkelijk een weeralarm had afgekondigd, heeft volgens de woordvoerster geen rol gespeeld bij de afweging het bij de relatief lichte 'code geel' te laten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden