Nostalgie van een oud kleurentijdschrift

Jour de fête van Jacques Tati. Met Jacques Tati. In Kriterion Amsterdam en Haags Filmhuis...

Na een feestelijke première op het Rotterdamse filmfestival is Tati's Jour de fête nu in twee filmhuizen te zien. Tati nam zijn filmdebuut in 1947 op met twee camera's, een met zwart-wit materiaal, een met kleurenmateriaal van de firma Thomson die een procédé had ontwikkeld dat het Franse antwoord moest zijn op het Amerikaanse Technicolor. Helaas bleek het technisch niet mogelijk dit kleurenmateriaal tot een bruikbare kopie te verwerken.

Jour de fête werd daarom alleen in zwart-wit vertoond. De gefrustreerde Tati kleurde enkele details in 1961 met de hand in en het oorspronkelijke kleurenmateriaal wilde hij in de vuilnisbak gooien. Zijn dochter Sophie redde haar vaders werk van de ondergang en vond in 1987 een technicus die met moderne digitale middelen in staat bleek alles te restaureren als een oud schilderij. De Franse overheid bood financiële hulp, op een moment dat deze de GATT-oorlog tegen Amerika vocht. Na ruim vijfenveertig jaar kon de Franse filmindustrie bewijzen met eigen middelen óók een kleurenfilm te kunnen maken.

Dit technische verhaal spoort aardig met de inhoud van de film: Jacques Tati speelt een postbode die zich staande probeert te houden tegen een moderne Amerikaanse methode van post bestellen. Dit thema is uitgewerkt in een aaneenschakeling van grapjes, gags van een komiek met een authentieke vorm van humor die in zijn latere personage Monsieur Hulot het best is uitgewerkt.

Een reeks mopjes, meer is Jour de fête nooit geweest. Grapjes voor een glimlach, die je leuk vindt of helemaal niet. De kleuren zijn niet al te best en voegen, op enkele momenten na, niet erg veel toe aan de zwart-wit versie. Wie Jour de fête in zwart-wit heeft gezien, beleeft nu niet opeens een andere film. De oude, objectief gezien vaak lelijke, tinten geven de film wel de extra charme van een bruinig en groenig uitgeslagen kleurentijdschrift van weleer. Leuke nostalgie, maar niet veel meer. PvB

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden