Northrop

In haar berichtgeving over de publicatie van de Den Uylbiografie (21 februari) wekt de Volkskrant de indruk dat biografe Anet Bleich zelf het materiaal boven water heeft gehaald waaruit blijkt dat de commissie-Donner onderzoek heeft gedaan naar het aannemen van smeergeld door prins Bernhard van vliegtuigfabriek Northrop....

Hugo Arlman en Gerard Mulder

Gezien het belang dat de Volkskrant kennelijk hecht aan onthullingen over de Northropzaak is het ons een raadsel waarom de krant ons artikel uit 2005 volledig heeft genegeerd en zelfs van het bestaan ervan niet op de hoogte lijkt, hoewel Vrij Nederland een bekend en overal verkrijgbaar blad is. Wel moet gezegd worden dat de biografe geen bijzondere moeite heeft gedaan om onder de aandacht te brengen hoe belangrijk ons artikel voor haar boek is geweest. In het hoofdstuk over de Lockheedaffaire verwijst zij er met geen woord naar. Alleen, weggemoffeld in een eindnoot, staat: ‘Het betreft een officiële bijlage, op papier van de Commissie van Drie. Hugo Arlman en Gerard Mulder publiceerden erover in Vrij Nederland, 2 april 2005, ‘De Northrop-affaire’. Via hen kwam de bijlage in handen van ondergetekende.’ Formeel is dit juist, royaal is het niet. En blijkbaar behoort de Volkskrant-redactie tot de velen die geen eindnoten lezen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden