Noord-Zuidlijn valt opnieuw duurder uit

De aanleg van de Noord-Zuidlijn, de nieuwe metroverbinding van Amsterdam, valt opnieuw veel duurder uit dan gepland. De extra kosten kunnen de komende jaren oplopen tot tweehonderd miljoen euro....

De tegenvaller wordt veroorzaakt doordat het ministerie van Verkeer en Waterstaat een aanzienlijk lagere vergoeding betaalt om de stijging van de bouwkosten te dekken dan waar Amsterdam op rekende. De gemeente probeert nu via de rechter af te dwingen dat de vergoeding wordt aangepast.

De compensatie voor de kostenstijging is gebaseerd op een index die is vastgesteld door het Centraal Planbureau. Deze zogeheten IBOI-index geldt voor alle bouwprojecten die het ministerie subsidieert. Volgens Amsterdam blijft de indexering echter structureel achter bij de werkelijke prijsstijgingen in de bouw.

Sinds 1999 zou de gemeente daardoor al 68 miljoen euro extra hebben moeten betalen. Dit bedrag loopt elk jaar verder op, tot mogelijk tweehonderd miljoen euro in 2012, wanneer de Noord-Zuidlijn gereed moet zijn.

Bovendien heeft Amsterdam in de contracten met de bouwbedrijven die de metro aanleggen, afgesproken een hogere compensatie uit te betalen. Dit valt nu dus nadelig uit voor de stad.

Het ministerie wijst erop dat in de subsidieregeling tussen rijk en stad is vastgelegd dat de IBOI-index uitgangspunt is van de compensatie. Het ministerie is van mening dat Amsterdam moet opdraaien voor het verschil.

De stad heeft in het verleden al een extra subsidie ontvangen van 85 miljoen euro, speciaal bedoeld om financiële risico’s tijdens de bouw af te dekken. Het rijk heeft daarmee haar aansprakelijkheid afgekocht.

De totale kosten voor de Noord-Zuidlijn bedragen inmiddels 1,6 miljard euro, een kleine 200 miljoen meer dan begroot.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden