Noord-Zuidlijn nog 70 miljoen duurder

De kosten van de Noord-Zuidlijn, de nieuwe metro van Amsterdam, zijn opnieuw opgelopen. Dit keer met zo’n 70 miljoen.

Oorspronkelijk zou het project maximaal 1,4 miljard vergen. Wanneer de lijn, van Amsterdam-Noord, onder ’t IJ en Centraal Station, naar de RAI, gereed is, blijft onduidelijk. De al verschoven datum – naar 2015 – lijkt niet haalbaar.

Stoppen met de aanleg is voor het stadsbestuur geen optie. Niettemin is uitgerekend wat het zou kosten om alles weer dicht te gooien: 1 tot 1,2 miljard euro.

De nieuwe kostenoverschrijdingen zijn het gevolg van de verzakkingen eerder dit jaar nabij het metrostation aan de Vijzelgracht. Enkele monumentale huizenblokken raakten zwaar beschadigd toen in juni en september lekkages ontstonden aan de betonnen damwanden in de bouwput.

De woningen zijn inmiddels met hout ingepakt. De bewoners zijn elders ondergebracht; voor zover zij eigenaar zijn, wordt er met de stad onderhandeld over een verkoopprijs.

Maandagavond werden de geëvacueerde bewoners door het stadsbestuur op de hoogte gebracht van de oorzaak, uitgezocht door externe deskundigen: de voegen tussen de verschillende damwanden zijn ondeugdelijk. De voegen worden door middel van een gecompliceerde en vooral luidruchtige ‘invriestechniek’ alsnog waterdicht gemaakt.

Ook de voegen in de damwanden van het metrostation aan het Rokin krijgen een dergelijke behandeling.

Tot die tijd, ergens komend voorjaar, wordt er niet verder gegraven voor de twee stations. Pas als de wanden waterdicht zijn, besluit het stadsbestuur of er verder kan worden gebouwd. Maar voor die tijd moeten eerst de panden die in september zijn verzakt ‘standzeker’ worden gemaakt.

Uit een schriftelijke toelichting van de experts blijkt dat er op meerdere fronten onzorgvuldig is gewerkt. Over de voeg aan de Vijzelgracht waar in september grote hoeveelheden grond en water de bouwput instroomden: ‘De aannemer (het Duitse Max Bögl) heeft de ernst van het mankement (een locatie waar onvoldoende beton was doorgedrongen) onderschat doordat de voeg droog was. Hij koos daarom een herstelmethode die achteraf niet juist bleek.’

Over de kosten – 70 miljoen voor behandeling van de voegen, herstel verzakte huizen en werkvertraging – zal worden geprocedeerd. Amsterdam wil een onbekend deel verhalen op Max Bögl. Wat overblijft, kan slechts ten dele worden gedekt door de verzekering.

Werk aan de Noord-Zuidlijn bij het Centraal Station in Amsterdam. (ANP) Beeld null
Werk aan de Noord-Zuidlijn bij het Centraal Station in Amsterdam. (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden