Nooit uitgepraat

Ze bellen er HUN schatjes en SCHARRELTJES MEE, EN FLIRTEN GAAT PER SMS VEEL MAKKELIJKER. DE JEUGD IS MASSAAL AAN DE GSM....

Negen op de tien jongeren in Nederland hebben een mobiele telefoon. Ze lijken ermee vergroeid te zijn. Scholen worden tureluurs van de bellende en sms'ende leerlingen en hebben de telefoons in de ban gedaan. Ouders begrijpen er niets van. Denise Santacreu (13): 'Mijn moeder zegt: "Je ziet je vrienden de hele dag op school, en dan ga je ze nog bellen als je thuis bent." Maar je bent nooit uitgepraat. Het is gewoon gezellig.'

Karim Benyous (16) gebruikt zijn 'pocket' vooral in en om de school. 'In de school mag je niet bellen, maar dan zet je hem op trilfunctie. Altijd als er een nieuw model uitkomt, kopen we dat.'

'Die nieuwe modellen kopen ze niet in de winkel, maar op straat, voor de helft van de prijs', vertelt Atika Nahil (18). 'Via via, van mensen die een nog nieuwer model hebben gekocht, of die hem hebben gestolen.' Dan schaffen ze voor 25 gulden in een belwinkel een sim-kaart met een nieuw telefoonnummer aan. Verschillende frontjes en hoesjes kopen ze op de markt, in de winkel is te duur.

'Voor middelbare scholieren is het bijzonder belangrijk om bij een gemeenschap te horen', zegt Jo Groebel, docent mediapsychologie in Utrecht. 'Dat scholieren zo veel gebruik maken van mobiele telefoons verbaast me daarom niets. Bellen en sms'en is een uitstekend middel om contact te onderhouden met vrienden.'

Daarmee hangt volgens Groebel samen dat de gsm nog steeds een statussymbool is onder jongeren. 'Nadeel daarvan is dat degenen die geen geld hebben, er niet bijhoren. Of ze halen zich zware schulden op de hals. Maar dat is niet nieuw. Ook het moeten kopen van het juiste merk gympen is een financiële last voor jongeren.'

Merken zijn belangrijk voor 12- tot 15-jarigen. Met algemeen geaccepteerde merken kun je laten zien dat je erbij wil horen, dat je net zo bent als de rest. Oudere scholieren, 15- tot 18-jarigen, gebruiken merken om te laten zien dat ze bij een subgroep horen. Zo zetten ze zich af tegen de massa, aldus bureau Interview-nss vorig jaar in een onderzoek over merkbeleving van jongeren.

Waarover gaat het in al die gsm-gesprekken? Ouassima Darazzi (17) wil altijd bereikbaar zijn. Ze belt vooral 'jongetjes, mijn verloofde, scharreltjes'. 'Wij zijn jongeren, we hebben elke dag iets leuks te doen, bijvoorbeeld gezellig met een groep de stad in. Daarvoor moeten we met de gsm afspraken maken. Misschien vinden ze dat we over niks praten, maar volwassenen moeten gewoon niet zeuren. We vervelen ons snel.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden