Nooit meer zoeken naar de djinten dankzij indoor-gps in supermarkt

AMSTERDAM - De zoektocht in de supermarkt naar djinten, gedroogde abrikozen en cranberrycompote wordt binnenkort iets eenvoudiger dankzij een vinding die Philips vandaag presenteert: een indoor gps. Deze TomTom voor winkels leidt klanten met hun smartphone via de meest efficiënte route langs alle producten die op de boodschappenlijst staan.


Gps-systemen zoals die in auto's worden gebruikt, werken doorgaans niet binnenshuis omdat de satellietsignalen de ontvangers niet kunnen bereiken. Philips wil ledverlichting gebruiken om klanten de weg te wijzen. Dit gebeurt door armatuur in het plafond te voorzien van speciale software die de ledlamp een unieke lichtpuls laat uitzenden, vergelijkbaar met de lichtcode van een vuurtoren.


De pulsen van de ledlampen volgen elkaar zo snel op dat het menselijk oog ze niet waarneemt. De camera van een smartphone ziet ze wel en kan met behulp van een app de klant van lamp naar lamp door de winkel begeleiden tot het juiste schap bereikt is. Onderweg kan de bezoeker langs speciale op maat gemaakt aanbiedingen worden geleid, aldus Philips.


Hoewel binnenhuis-gps al bestaat, zegt Philips dat zijn op ledlicht gebaseerde gps-systeem goedkoper is aan te leggen omdat bestaande lichtpunten worden gebruikt. Doordat veel smartphones ook een camera aan de voorzijde hebben, kunnen deze de lichtpulsen opvangen terwijl de bezoeker op zijn scherm de route afleest.


De snelle lichtpulsen hebben geen invloed op de lichtkwaliteit, zegt Gerben van der Lugt die het project bij Philips leidt. Het routesysteem is nu nog in de pilotfase. Philips denkt dat het systeem in 2015 op de markt komt. Bezoekers van de tentoonstelling 100 jaar Uitvindingen in Museum Boerhaave in Leiden kunnen deze vorm van visual light communication overigens al uitproberen.


Ook Google experimenteert met binnenhuis-gps. Enkele vestigingen van Albert Heijn hebben 'indoor maps', waarvan de informatievoorziening overigens beperkt is tot afdelingsniveau, zoals groente en vlees.


Albert Heijn zegt het nieuwe systeem van Philips met interesse te volgen. 'Maar het staat nog zodanig in de kinder- of zelfs babyschoenen, dat we eerste verdere ontwikkelingen afwachten tot we er iets mee gaan doen', zegt een woordvoerster.


Systemen die klanten in winkels volgen zijn omstreden omdat ze in principe het loop- en koopgedrag kunnen volgen. Het is aan de winkelier hoe hij straks met deze informatie omgaat, zegt Van der Lugt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden