Nooit meer zes uur wachten op de Sluiskilbrug

De Sluiskilbrug tussen Terneuzen en Gent is een van de grootste ergernissen van weggebruikers in Zeeuws-Vlaanderen: 23 keer per dag staat hij open. Een nieuwe tunnel moet daar een einde aan maken.

De Sluiskilbrug gaat gemiddeld 23 keer per dag open, met elke keer een kwartier wachttijd.Beeld Siebe Swart

Zelfs de brugwachters van de Sluiskilbrug zijn blij met de Sluiskiltunnel, die dinsdag feestelijk werd geopend door koning Willem-Alexander en koningin Máxima en komend weekend opengaat voor het autoverkeer. Ze hoeven voortaan minder rekening te houden met gehaaste automobilisten die nog even snel onder de vallende slagbomen doorrijden om het lange wachten voor de open draaibrug over het kanaal van Gent naar Terneuzen te voorkomen.

De brug bij Sluiskil behoort al jaren tot de grote ergernissen van veel automobilisten en vrachtwagenchauffeurs in Zeeuws-Vlaanderen. Volgens de provincie draait de brug gemiddeld 23 keer per dag open, elke keer voor twee tot vier schepen. De wachttijd per keer bedraagt een kwartier. De brug staat dus vijf tot zes uur per etmaal open. De economische kosten van die wachttijd werden in 2010 geraamd op 5 miljoen euro.

Met de nieuwe tunnel zijn die dagelijkse frustraties waarschijnlijk voorbij. 'Wachten voor de brug bij Sluiskil. Laatste keer?', twitterde consultant Marloes de Haze enkele dagen geleden hoopvol vanuit de file voor de brug.

'De scheepvaart blijft, alleen het meeste verkeer verdwijnt. Voor ons maakt dat het openen van de brug makkelijker', vertelde brugwachter Herman de Booij onlangs bij Omroep Zeeland. 'Nu zoek je tussen het verkeer een moment om de slagbomen naar beneden te doen.'

Binnen budget

De tunnel, iets ten zuiden van de brug, is in opdracht van de provincie Zeeland aangelegd en heeft ruim 300 miljoen euro gekost. De bouw, begonnen in 2011, is binnen zowel het budget als de tijdsplanning gebleven. Twee tunnelbuizen met een lengte van 1.145 meter en elk twee rijstroken moeten leiden tot een aanzienlijk vlottere doorstroming van met name het noord-zuidverkeer op de provinciale weg N62 in Zeeuws-Vlaanderen. Het diepste punt van de tunnel ligt op 34 meter onder NAP.

Het bedrijfsleven is er maar wat blij mee. De Brabants-Zeeuwse Werkgeversvereniging ziet de Sluiskiltunnel als een onmisbare schakel in het traject dat loopt van de A58-snelweg op Zuid-Beveland via de Westerscheldetunnel naar Gent in België. 'Op dat traject liggen twee belangrijke industriegebieden: het Sloegebied en de Kanaalzone', aldus BZW-secretaris Wies Saman. 'Het kan natuurlijk niet dat je op zo'n traject over een brug moet die eenderde van de dag openstaat.'

'Deze tunnel moest er gewoon komen', verklaarde Karla Peijs, oud-minister van Verkeer en Waterstaat en later oud-Commissaris van de Koningin in Zeeland. Toen het eerste verzoek uit de regio binnenkwam, luidde haar eerste reactie: 'Jullie hebben al een tunnel, de Westerscheldetunnel uit 2003.' Maar al snel begreep ze dat de Sluiskiltunnel hard nodig was. 'Want het verkeer dat door de Westerscheldetunnel was geholpen, liep vast op de altijd maar openstaande brug over het Kanaal van Gent naar Terneuzen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden