Nieuws ov-chipkaart

Nooit meer opladen: NS maakt reizen zonder saldo mogelijk

Nooit meer saldo op je ov-chipkaart opladen, maar maandelijks achteraf betalen. De NS maakt dat vanaf vandaag mogelijk met NS Flex. ‘Saldo op de ov-chipkaart vormt een belangrijke drempel voor het reizen met het openbaar vervoer, zo blijkt uit onderzoek,’ zegt een woordvoerder van NS. ‘90 procent van de reizigers reist liever zonder saldo.’

Reizigers lopen door een toegangspoortje op het station in Woerden. Beeld anp

Daar zijn volgens hem een aantal redenen voor. Reizigers vinden saldo opladen gedoe, saldo geeft onzekerheid omdat ze op het moment dat ze inchecken niet zeker weten of er voldoende geld op hun kaart staat en de verplichte borg bevalt ze ook niet. Het gaat om 20 euro bij reizigers zonder abonnement en 10 euro bij abonneehouders, geld dat niet voor andere doeleinden kan worden gebruikt. ‘NS Flex is bedoeld voor zowel reizigers die incidenteel op reis gaan en het niet prettig vinden om 20 euro op hun kaart te hebben staan, als voor reizigers die vaker reizen.’

Met het nieuwe systeem worden de kosten van de gereisde kilometers maandelijks afgeschreven. Reizigers krijgen aan het eind van de maand een factuur, net zoals nu al voor zakelijke reizigers met een NS-Business Card mogelijk is. In de tussentijd kunnen ze online inzien hoeveel ze hebben uitgegeven. Die functie moet binnenkort ook via de app beschikbaar worden. Daarnaast kunnen ze instellen dat ze een melding krijgen als ze boven een bepaald bedrag komen. ‘Het doel is dat mensen meer grip en inzicht krijgen in hun bestedingen in het ov. Dat is een belangrijke wens van veel reizigers.’

Kosten

NS Flex kost eenmalig 10 euro voor reizigers zonder abonnement. Voor abonnees komt er 1 euro bij hun maandelijkse abonnementskosten, waardoor dat in de meeste gevallen uitkomt op 12 euro per jaar. ‘Abonnementen zijn normaal gesproken altijd voor een jaar, maar hiermee kun je maandelijks van abonnement wisselen. Voor die flexibiliteit betaal je een euro.’ Ook is het mogelijk om van de tweede naar de eerste klas te wisselen, bijvoorbeeld bij drukte in de trein. Het abonnement is daarnaast maandelijks opzegbaar.

De nieuwe manier van reizen geldt niet alleen in de trein, maar voor het hele openbaar vervoer in Nederland. Dus ook de gereisde kilometers per bus, tram, metro en ov-fiets worden aan het eind van de maand afgeschreven. En daar blijft het niet bij als het aan de NS ligt. ‘We blijven Flex doorontwikkelen en willen in de toekomst ook andere diensten aansluiten, zoals de deelauto of taxi.’

Twee ov-chipkaarten

Reizigersvereniging Rover is enthousiast over NS Flex. ‘Het is een welkome aanvulling op het aanbod’, zegt een woordvoerder. ‘Voor veel mensen scheelt het een hoop gedoe met opladen. Er is alleen een aandachtspunt: het is niet te combineren met een aantal regionale abonnementen en het oudervoordeelurenabonnement. Reizigers moeten daardoor met twee ov-chipkaarten gaan reizen.’

Hoeveel reizigers zullen overstappen op NS Flex durft de NS-woordvoerder niet te zeggen. ‘De verwachting is dat veel reizigers hier op termijn gebruik van zullen maken. Maar je kan ook op saldo blijven reizen, een kaartje kopen of een kaartje kopen in de app.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.