Noodtoestand in Macedonië wegens migrantenstroom

Macedonië heeft donderdag in zijn grensgebieden de noodtoestand uitgeroepen om greep te krijgen op de stroom van migranten die door het land trekt. Het zuidelijke Balkanland is de eerste tussenstop voor migranten die vanuit Griekenland doorreizen naar het noorden van Europa. Het station van Gevgelija, in het zuiden van Macedonië, was de laatste dagen het toneel van chaos, omdat honderden migranten aan boord van treinen naar Servië trachtten te komen.

Redactie
Het treinstation van Gevgelija. Beeld Reuters
Het treinstation van Gevgelija.Beeld Reuters

Na de Griekse eilanden voegt Macedonië zich in de rij van bottlenecks die migranten uit het Midden-Oosten en Afrika deze zomer in Europa tegenkomen. In juli zagen de Macedonische autoriteiten 39 duizend migranten hun grenzen passeren, twee maal zoveel als in juni. Momenteel komen er zelfs 1500 tot 2000 migranten per dag aan in Macedonië volgens de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR.

Leger

De regering in Skopje heeft besloten het leger in te zetten langs de zuid- en noordgrens. 'We verwachten daar twee effecten van', zei een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken. 'Het zal de veiligheid voor onze burgers in die gebieden vergroten en het schept de mogelijkheid voor een alomvattende aanpak van mensen die asiel wensen aan te vragen.'

Macedonië lijkt zich daarmee schrap te zetten voor de komende weken, aangezien de migratiecijfers op de Griekse eilanden onverminderd hoog blijven. Als symbool daarvan dient de veerboot Eliftheros Venizelos, die donderdag de 2500 migranten op het Griekse vastland afzette die het had opgepikt van Kos, Lesbos en Leros. Van de meesten wordt verwacht dat ze koers zetten naar Macedonië. 'De aankomsten in Macedonië zullen tijdelijk toenemen afhankelijk van hoe Griekenland schepen inzet om de eilanden te ontlasten', zei UNHCR-medewerker Alexandra Krause tegen persbureau Reuters

Fort Europa

De Volkskrant buigt zich de komende weken over de ongekende vluchtelingencrisis die Fort Europa doet kraken. Wie zijn de migranten, wat zijn de gevolgen en kan het ook anders? Het probleem is zo ingewikkeld dat we zouden willen wegkijken, maar dat gaat niet lukken, schrijft hoofdredacteur Philippe Remarque in zijn introductie.

Geen eindbestemming

Het Balkanland is geen lid van de Europese Unie en dan ook geen eindbestemming voor de migranten, die veelal naar Duitsland en Zweden willen. Lang dacht Skopje de stroom in goede banen te leiden door 3-daagse 'transitvisa' af te geven aan de Syriërs, Eritreeërs, Afghanen en anderen. Maar nu de aantallen zo snel stijgen, schieten de voorzieningen in Macedonië tekort. Het heeft woensdag aan buurlanden gevraagd extra treinwagons te leveren om de migranten maar zo snel mogelijk te kunnen laten vertrekken.

In een poging de druk op het treinstation Gevgelija weg te nemen hielden Macedonische agenten woensdag meer duizend migranten tegen in het niemandsland met Griekenland. Ze laten ze in kleine groepen door. De opvang van alle nieuwkomers in het stoffige gebied is echter minimaal. Het Rode Kruis heeft er wel toegang, maar een schuilplaats is er maar voor 165 migranten, zei UNHCR-medewerker Krause. Aangezien er slecht weer op komst zou zijn, maant de UNHCR Macedonië haast te maken met betere voorzieningen.

De trein is het goedkoopste vervoermiddel voor de migranten om de Balkan doorkruisen op weg naar Hongarije, dat de poort is naar de EU en de Schengen-zone. Aangezien Macedonië en Servië de migranten nauwelijks dwars zitten op weg naar Hongarije hoeven ze zich op het traject niet aan mensensmokkelaars uit te leveren. Nu de Hongaren een muur aan het bouwen zijn aan hun zuidgrens, vreest vooral buurland Servië dat de migranten straks in Belgrado vast komen te zitten.

Het vervuilde spoor van Gevgelija. Beeld AP
Het vervuilde spoor van Gevgelija.Beeld AP

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden