Nominatie VKBK 2014: Maartje Korstanje (31)

Menigeen zal zich de knalrode reuzenklaproos van Zoro Feigl herinneren, die vorig jaar ronddraaide in een van de zalen van het Stedelijk Museum Schiedam. De kunstenaar werd met massale voorkeursstemmen verkozen tot publieksfavoriet van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2013. Ook dit jaar kunnen bezoekers gedurende de tentoonstelling in Schiedam hun lievelingskunstenaar kiezen. Maak kennis met Maartje Korstanje (31), voorgedragen door Sue-an van der Zijpp (41), conservator hedendaagse kunst, mode en design van het Groninger Museum.

Maartje Korstanje (31) Beeld Adriaan van der Ploeg

Is het een dier, een machine of een ding? Is het dood of leidt het een sluimerend bestaan, en kan het je elk moment bespringen? De beelden van Maartje Korstanje veroorzaken een amalgaam aan tegenstrijdige gedachten en gevoelens. Terwijl de maakster klein en frêle is, zijn haar beelden overvleugelend groot. Daarom kan het best, zegt Sue-an van der Zijpp, dat haar eerste kennismaking met Korstanjes werk fysiek van aard was. 'Misschien liep ik tegen zo'n beeld aan, op een beurs. Hoe dan ook: ik vatte het niet in een oogopslag. Ik vond het spannende, intrigerende objecten.'

Korstanje, opgeleid aan de St. Joost academie in Breda en vervolgens aan het Sandberg Instituut in Amsterdam, is al zo'n zeven jaar productief. Haar werk hing, stond of lag in diverse Nederlandse musea en viel op vanaf het begin. Vanwege dat grote formaat en dat mummieachtige voorkomen, maar ook vanwege haar destijds tamelijk onorthodoxe keuze voor doodgewoon materiaal.

Natuurlijke structuren
Korstanje werkt namelijk met grauw karton. Dat doopt ze in een emmer behangplak om het papiermaché vervolgens met haar blote handen eindeloos en liefdevol rond een metalen skelet te wrijven en boetseren. Soms komt daaruit een neushoorn lookalike tevoorschijn, of een dinosoort. Soms zijn de beelden abstracter in hun organische welvingen. In haar opbouw en in de manier waarop ze de vormen aaneenrijgt met touw, lijm of tweecomponentenschuim, bootst Korstanje natuurlijke structuren na.

Juist die alledaagse materialen en schijnbaar eenvoudige middelen zorgen voor sympathie en toegankelijkheid. 'Je denkt: dat kan ik ook', zegt Van der Zijpp. 'Maar je kunt het natuurlijk helemaal niet.' Op dat moment heeft Korstanje de kijker al te pakken. Die draait om het beeld heen, wil het van alle anten bekijken en haakt steeds aan een andere vorm, holte of ronding. 'Doordat het er niet duimendik bovenop ligt waarnaar je precies kijkt maar de suggestie zo sterk is, wordt de verbeelding van de toeschouwer bijna gedwongen om aan het werk te gaan. In welke categorie past het werk? Wat is het verhaal?'

Rijker en virtuozer
Wat Van der Zijpp ook aanspreekt: in de afgelopen jaren zijn de beelden van Korstanje geleidelijk geëvolueerd. Ze zijn rijker en virtuozer geworden in vorm en materiaal, gelaagder in thematiek. Zo heeft het grauwe karton gezelschap gekregen van bladzilver, een streepje kleur, synthetische elementen. Maar de herkenbaarheid blijft. 'Ik vind het intrigerend dat ze zo rustig en gestaag aan een eigen wereld bouwt en tegelijk nog zo jong is.'

De gestage ontwikkeling van een eigen en herkenbaar handschrift, de elegante trap onder de kont van de toeschouwer om de verbeelding te activeren in combinatie met haar thematiek, maken Korstanje tot een goede kunstenaar, vindt Van der Zijpp. Want haar werk zet op subtiele wijze aan tot denken over fundamentele kwesties als leven en dood, verval en kwetsbaarheid en het magische grensgebied tussen organisme en object.

Korstanje, weet van der Zijpp, gaat erg groot worden.

 
Je denkt: dat kan ik ook. Maar je kunt het natuurlijk helemaal niet
Sue-an van der Zijpp (41), conservator van het Groninger Museum
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden