Nominatie VKBK 2014: Giorgio Andreotta Caló (34)

Menigeen zal zich de knalrode reuzenklaproos van Zoro Feigl herinneren, die vorig jaar ronddraaide in een van de zalen van het Stedelijk Museum Schiedam. De kunstenaar werd met massale voorkeursstemmen verkozen tot publieksfavoriet van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2013. Ook dit jaar kunnen bezoekers gedurende de tentoonstelling in Schiedam hun lievelingskunstenaar kiezen. Maak kennis met Giorgio Andreotta Caló (34), voorgedragen door Alexander Ramselaar (45), financieel adviseur en kunstverzamelaar.

Giorgio Andreotta Caló (34) Beeld Fernanda Lenz

Contemplatief. Mysterieus. Toverachtig. Het zijn niet de minste woorden die je kunt loslaten op het bijzonder consistente oeuvre van de Italiaanse kunstenaar Giorgio Andreotta Caló. In 2009 bestrooide hij de vloer van zijn atelier in de Rijksakademie in Amsterdam met dode herfstbladeren. Bezoekers konden op een bankje plaatsnemen. Na een tijdje ging een zucht door het atelier, waardoor de bladeren omhoog werden geblazen en weer neerdwarrelden.

Het was, zo beschrijft Alexander Ramselaar het achteraf, alsof je 'werd overvallen door de oerkracht van de natuur', alsof je voor even contact had met 'het hogere'. Het was zijn eerste kennismaking met het werk van de kunstenaar. Zeker twintig minuten zat hij op dat bankje en het werk had hem 'behoorlijk uit het lood geslagen'.

Gelukkige samenkomst van omstandigheden
Het jaar daarna zette Caló, opgeleid aan de Rijksakademie en aan de Academia di Belle Arti in Venetië, zijn atelier onder water. De druk was zo groot dat een ruit in zijn studio brak en het water wegstroomde. Het was een gelukkige samenkomst van omstandigheden, vond hij zelf, gezien de installatie ging over de verhouding van Nederlanders tot het water en zijn immer dreigende aanwezigheid. De echte wereld en de mogelijke versie van die wereld schoven ineens in elkaar, zoals ze dat vaker doen in het werk van Caló, dat zowel grijpbaar (foto's, sculpturen, installaties) als ongrijpbaar (performances, projecties) kan zijn.

Voor de Biënnale van Venetië maakte hij in 2011 een lange voettocht, Ritorno. Die resulteerde niet meteen in een tastbaar resultaat (hoewel er later polaroids kwamen). Het werk was de wandeling, de beleving van die wandeling, het ritueel. Caló's bijdrage ging over de meditatieve handeling van het lopen, het terugkeren naar de plek van herkomst en alle gevoelens die daarbij een rol spelen, van melancholie tot blijdschap.

Toveren
Een jaar later toverde Caló de tentoonstellingsruimte van Smart Project Space in Amsterdam om tot een grote camera obscura, waardoor de buitenwereld ondersteboven en 'live' op de verduisterde binnenmuren werd geprojecteerd. Trams, voorbij vliegende vogels, mensen - alles herkenbaar en toch zo anders, vanwege de nadrukkelijkheid van de presentatie, de weloverwogenheid waarmee de alledaagse wereld werd toegelaten in die afgesloten expositieruimte.

Die kunstwerken leverden ervaringen op die 'op mijn netvlies gebrand staan', zegt Ramselaar. De kracht zit 'm volgens hem in de unieke wijze waarop Caló het ongrijpbare en onzichtbare natuurlijke processen tastbaar kan maken, zonder dat het simplistisch wordt.

'Je wordt direct gegrepen door zijn werk, het biedt entree en voelt herkenbaar', zegt Ramselaar. 'Tegelijkertijd wordt van je verlangd dat je een extra stap neemt. Caló daagt je uit vragen te stellen over jezelf en de wereld. Antwoorden vind je niet. Maar je wordt je bewust van je positie in het leven, van je eigen nietigheid. Zijn werk helpt me de werkelijkheid beter te begrijpen.'

Ramselaar hoopt dat Caló daar bredere erkenning voor krijgt. 'Hij is wars van de gebaande paden. Zijn werk is moeilijk verkoopbaar. Tegelijkertijd is dat zijn kracht. Ik denk dat hij mij, maar ook de kunstwereld, nog vaak gaat verrassen.'

 
Je wordt direct gegrepen door zijn werk, het biedt entree en voelt herkenbaar. Tegelijkertijd wordt van je verlangd dat je een extra stap neemt.
Alexander Ramselaar (45), financieel adviseur en kunstverzamelaar
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden