Nokia neemt afstand van cool

Het is voor een doorgewinterde iPhone-gebruiker moeilijk voorstelbaar, maar ze bestaan echt: mensen die zich op een verjaardagsfeestje of door hun telefoonwinkelverkoper een iPhone (of kloon) hebben laten aanpraten en na het eerste gebruik niet euforisch worden, maar hun wenkbrauwen fronsen. Het aanraakscherm met de symbooltjes, prima. Maar goh, wat verlangen ze terug naar sms'en met de numerieke toetsen van hun oude telefoon. En vooral: T9. Ze willen maar niet wennen aan het kleine virtuele toetsenbord van de iPhone en de autocorrectiefunctie die T9 moet doen vergeten.


Voor wie zich herkent in deze bevolkingsgroep heeft Nokia goed nieuws. Afgelopen najaar en winter lag het Finse concern nogal onder vuur. Ook al bleef het marktleider, Nokia zag zijn aandeel op de smartphone-markt afnemen. Het slinkende marktaandeel kostte topman Olli-Pekka Kallasvuode in september de kop. Hij werd afgelost door de Canadees Stephen Elop, afkomstig van Microsoft.


Ongeveer gelijktijdig met de machtswisseling introduceerde Nokia een paar nieuwe telefoontjes. Niet in het hoogste segment, niet in het allerlaagste segment, maar ergens daartussenin. De C3 en de X3. Gewoon met een numeriek toetsenbordje en een schermpje. Oud, vertrouwd, mooi, handzaam, maar niet opvallend. Wat ze kunnen, is des te opvallender. De twee toestellen verschenen met zogeheten Touch and Type-functie. Die combineert het oude numerieke toetsenbordje met de nieuwerwetsere functies van een aanraakscherm. Dat laatste gebruik je om door de vertrouwde Nokia-menustructuur te gaan en bijvoorbeeld te internetten of gebruik te maken van de muziekmogelijkheden van de toestelletjes. Telefoneren en sms'en doe je met de toetsen.


Huh, maar bestond dat dan niet al lang? Nee, opvallend genoeg niet. Met de komst van het touchscreen en de smartphone verdween het 12-toetsen tellende bedieningspaneeltje zodra het touchscreen gebruikt werd. Het werd voortaan óf een ouderwets telefoontje óf een iPhone(kloon). Smartphones uitgezonderd; die hebben een compleet toetsenbord, al dan niet virtueel.


Vraag is of het Touch and Type behalve voor de in het begin genoemde bevolkingsgroep ook voor anderen aantrekkelijk is. Nokia heeft behalve van een slinkend marktaandeel ook last van zijn imago. Het merk is allang niet meer de droom van early adapters. Het heeft er alle schijn van dat de Finnen dit imago juist willen gaan uitbuiten. Zo neemt het concern bewust afstand van de coolfactor van Apple en zegt het bovenal telefoons te willen maken voor iedereen. Jong, oud, slim, dom, rijk, arm. De slimme aanpassing die het met Touch and Type deed, past precies in die filosofie.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden