Nog meer Tegelnominaties, geanimeerde poppetjes en verhalende advertenties

De week van hoofdredacteur Philippe Remarque.

Gidi Heesakkers.

Gidi Heesakkers

Eerst over iets leuks: onze redacteur Gidi Heesakkers is deze week genomineerd voor de Tegel voor jong journalistiek talent. We hebben haar aanbevolen vanwege haar originele kijk op de wereld en haar vermogen om dat in prachtige verhalen om te zetten. Zoals mijn plaatsvervanger Pieter Klok aan de jury schreef: 'Ze is een meester in het portretteren van gewone mensen, in het beschrijven van een wereld waarin iedereen het beste van het leven probeert te maken, waar kleine successen worden geboekt, maar vooral veel teleurstellingen worden geslikt.'

Zo gaat Gidi wekelijks naar een café om een willekeurige stamgast te portretteren. Ik ben blij voor Gidi en trots op onze derde Tegelnominatie dit jaar. Maar het is ook een erkenning van iets waar we bijzonder ons best voor hebben gedaan: het aantrekken van en plaats maken voor jong talent bij de Volkskrant. Adjunct Corine de Vries heeft vanaf haar aantreden in de hoofdredactie een heel systeem van stages en vervangingen opgetuigd. Daardoor krijgen jonge journalisten de kans veel van zichzelf te laten zien, en wij de kans om de besten aan ons te binden. Het is ons nu al voor het vijfde jaar op het rij gelukt een van de drie Tegelnominaties voor jong journalistiek talent in Nederland te bemachtigen. Dat is een compliment aan die jonge talenten, maar ook een beloning van Corines inspanningen.

Branded content

Soms kan een bedrijf zichzelf danig in de wielen rijden. Dat heeft onze uitgever de Persgroep gedaan met een aantal filmpjes voor adverteerders die op internet terecht kritiek kregen. In de filmpjes werden 'branded content'-campagnes wervend beschreven, en hier en daar gesuggereerd dat de adverteerder voor zijn geld ook gunstige berichtgeving in Persgroepkranten kan krijgen. Op de filmpjes was ook een Volkskrantartikel te zien en werd een 'longread' op onze site genoemd. Daar klopt niets van, en gelukkig maar (al is het een slecht idee adverteerders hierover zand in de ogen te strooien). Hoe gaat het dan wel? Steeds meer adverteerders zoeken de laatste jaren naar advertentievormen die langduriger aandacht krijgen, en die dus wat journalistieker ogen. De Persgroep heeft net als The New York Times, The Guardian en vele anderen een afdeling die ze daarbij helpt. Ik onderhandel met die afdeling, Medialab, over de vorm van zo'n advertentie. Ertegen ben ik niet. Liever interessante advertenties dan saaie. Maar we hanteren wel ijzeren regels: branded content, of hoe je deze verhalende advertenties ook noemt, mag nooit verwarring wekken bij lezers over wat het is: een commerciële boodschap. Daarom mogen typografie en vormgeving niet lijken op de onze en moet er 'advertentie' bovenstaan. Regelmatig vraag ik dat woord vetter te maken en het logo van de adverteerder groter, omdat ik vind dat de advertentie zich te veel verkleedt als Volkskrantstuk. Ik heb altijd het laatste woord hierover. Veel plannen halen het niet. Gelukkig onderschrijft de uitgever mijn adagium: een onafhankelijke redactie is de reden dat lezers vertrouwen in de Volkskrant hebben, je zou wel gek zijn om daaraan te morrelen voor een paar centen. Soms hopen adverteerders ook dat de redactie aandacht aan iets besteedt. Dat is licht ongemakkelijk, maar we behandelen de suggestie niet anders dan de tientallen persberichten, uitnodigingen en interview-aanbiedingen die we dagelijks krijgen: we schrijven alleen over dingen die we zelf interessant en relevant vinden. Wij letten dus goed op dat de grens tussen journalistiek en commercie niet wordt overschreden. Des te ergerlijker dat die filmpjes hier misverstanden over wekken. Er zijn harde woorden over gevallen. De Persgroep heeft nu een geruststellende verklaring doen uitgaan met een variant op de ijzeren regels die ik hierboven beschrijf. Laat dit een goede les zijn. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Kijk verder

Kijkt u beslist even naar het filmpje waarmee onze cross-media redactie aan de hand van geanimeerde poppetjes de juridische dilemma's van het Wildersproces uitlegt. Heldere Volkskrantanalyse voor een publiek dat steeds vaker mobiel naar filmpjes kijkt. Op de nieuwe verzamelpagina volkskrant.nl/kijkverder kunt u zien wat we allemaal doen op dit gebied. We presenteren nu elke dag een filmpje of andere beeldproductie die iets uit de actualiteit verduidelijkt. Als u die in uw inbox wilt ontvangen, hoeft u zich slechts gratis te abonneren op de avondeditie van de Volkskrant, een e-mail die dagelijks om 20.30 uur wordt verstuurd. Dat kan op volkskrant.nl/nieuwsbrief.

p.remarque@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.