Nog één maand: fiets kopen op kosten van de baas

Het openbaar vervoer ontlasten, minder files, een groener woon- werkverkeer. Jaren geleden waren dat de argumenten voor het zogenoemde Fietsenplan - de fiets-van-de-zaak-regeling - maar blijkbaar zijn die argumenten anno 2015 niet meer steekhoudend genoeg. Het gevolg: u heeft nog dertig dagen de tijd een fiscaal voordelige fiets te kopen. De fietsenwinkels draaien overuren.

Toenmalig minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken komt aan op de fiets op het Binnenhof. Beeld anp

Wat in december 2013 de Mitsubishi Outlander was, is dit jaar de fiets. Toen ging per 1 januari de bijtelling voor stekkerauto's omhoog, waardoor er in korte tijd duizenden Outlanders de magazijnen uitvlogen, dit jaar staat het fiscale uiteinde in het teken van de bedrijfsfiets. Een 'opleving' zoals Wouter Jager, directeur van fietsproducent Accell Nederland het eerder noemde, bekend van merken als Batavus en Sparta. De maanden november en december zijn normaal gesproken qua afzet 'kleine maanden', zegt hij, de meeste fietsen worden in de lente en zomer verkocht, maar dit jaar is alles anders. 'November was nu een goede maand voor de vakhandel.'

In cijfers: Nationale Fiets Projecten (NPP), een organisatie die sinds 1995 voor duizenden bedrijven de 'fiets van de zaak'-regeling verzorgt, registreerde in september al een toename van 25 procent in het aantal aanvragen voor 'fietsen van de zaak'. In oktober steeg het aantal aanvragen met 60 procent. De laatste twee maanden van het jaar, zo verwachten ze, liggen de cijfers nog hoger. Fietsenhandelaars in heel Nederland gaven de afgelopen weken in ieder geval aan dat hun voorraden zienderogen slinken en bijna op zijn, want iedereen koopt nog snel een fiets.

Fiscaal voordelig

Sinds jaar en dag biedt ongeveer een op de vijf Nederlandse werkgevers de mogelijkheid om fiscaal voordelig een fiets aan te schaffen. Werknemers kunnen daardoor tot 52 procent op de aanschafprijs besparen, doordat ze het rijwiel betalen van hun brutoloon. Dat scheelt een klap inkomstenbelasting, waardoor de fiets netto veel goedkoper is dan als de werknemer hem privé in de winkel koopt. De overheid heeft de fiscale vrijstelling jaren geleden ingevoerd als milieumaatregel. De regeling moest meer mensen ertoe aanzetten op de fiets naar het werk te gaan en daarmee ook de snelwegen en het openbaar vervoer ontlasten.

Omdat veel Nederlanders veel fietsen, mag het geen raadsel heten dat de fiscale vrijstelling hier altijd ongekend populair was. Volgens brancheorganisatie BOVAG worden er jaarlijks zo'n 200 duizend 'fietsen van de zaak' verkocht. Maar ondanks de populariteit ervan, gaat precies deze regeling per 1 januari op de schop.

Dat komt omdat in 2015 de spelregels van de zogenoemde 'werkkostenregeling' veranderen. Dat is het deel van de belastingwetgeving dat belastingvrijstellingen op loon in natura regelt. Onder loon in natura vallen alle vergoedingen en cadeautjes aan werknemers die niet in geld worden uitbetaald: bedrijfskleding, een werkende internetverbinding voor thuiswerkers, maaltijden, gereedschappen, telefoons, computers, huisvesting in uitzonderlijke gevallen, maar ook personeelsuitjes en kerstpakketten vallen allemaal onder loon in natura. Fietsen genoten altijd een speciale status, juist vanwege het milieu- en openbaarvervoersvoordeel, maar die status aparte komt binnenkort te vervallen. GroenLinks en SP probeerden de wijziging een aantal weken geleden nog tegen te gaan, maar tevergeefs.

Joop Zoetemelk, Jan Jansen, Aleid Wolfsen, Christian Prudhomme en Bernard Hilnaut op de fiets onderweg naar de persconferentie over de start van de Tour de France 2015 in Utrecht. Beeld anp

Loon in natura

Het kabinet heeft de vrije ruimte verlaagd omdat werkgevers voortaan ook computers, tablets en andere technologische gadgets onbelast aan hun personeel willen uitdelen. Tot nu toe gold dat alleen voor mobiele telefoons en voor computers en tablets voor zakelijk gebruik. Alleen dat verschil vonden werkgevers niet meer werkbaar; onderscheid tussen computers, tablets en telefoons is ouderwets.

Die aanpassing kost geld en dat moest gecompenseerd worden. Het gevolg: werkgevers mogen hun personeel na 1 januari nog steeds een fiscaal voordelige fiets aanbieden, maar die gaat dan wel ten koste van het budget voor andere 'loon in natura'-regelingen. De fiets van de zaak gaat vanaf volgend jaar dus direct concurreren met het bedrijfsuitje, de iPhone en het kerstpakket. Werkgevers die fiscaal voordelige fietsen verstrekken, hebben dus minder geld voor andere leuke of noodzakelijke dingen voor hun personeel.

En dat, zegt brancheorganisatie BOVAG, heeft natuurlijk gevolgen voor de bedrijfsfiets. Ze voorspellen dat bijna de helft van de werkgevers de fietsenregeling aanstaand jaar af zal schaffen. Dat blijkt althans uit een enquête die de bond van rijwielhouders in het bedrijfsleven heeft gehouden. De fietsenregeling wordt des te meer bedreigd, aldus de BOVAG, omdat de 'vrije ruimte' waarvan werkgevers loon in natura moeten betalen volgend jaar ook nog eens omlaag gaat. Het was van 1,5 procent van de loonsom, het wordt 1,2 procent (wat het kabinet zo'n 330 miljoen per jaar oplevert). De fiets, zo voorspelt de organisatie, wordt vrijwel zeker het kind van de rekening. Met andere woorden: u heeft nog dertig dagen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden