nieuwsvolvo

Nog een jaar: gaat straks niemand meer verongelukken in een Volvo?

Volvo beloofde ruim een decennium geleden dat in 2020 niemand meer zal verongelukken of zwaargewond raakt in een nieuwe auto van het Zweedse merk. Volgend jaar is het zo ver. Gaat de autofabrikant woord houden?

Herrik van der Gaag, algemeen directeur Volvo Car Nederland. Beeld Volvo Car Nederland
Herrik van der Gaag, algemeen directeur Volvo Car Nederland.Beeld Volvo Car Nederland

Volvo baarde vorige maand opzien met de aankondiging dat zijn auto's – ook de ‘sportieve’ modellen – vanaf 2020 niet sneller kunnen dan 180 kilometer per uur, hoe hard de bestuurder het gaspedaal ook intrapt. Met het besluit zegt Volvo het eerste merk te zijn dat de snelheid inperkt tot tot minder dan 200 kilometer per uur. De fabrikant ‘neemt hiermee zijn verantwoordelijkheid’, stelt algemeen directeur Herrik van der Gaag van Volvo Nederland.

Is het begrenzen van de top op 180 niet een beetje voor de bühne? Bij deze snelheid zullen mensen tijdens een botsing nog steeds omkomen.

‘We willen de discussie aanzwengelen. Snelheidsbegrenzing was tot nu toe een onbespreekbaar onderwerp in de auto-industrie. Wij zijn de eersten die ermee komen. Snelheid is een belangrijke factor bij dodelijke ongelukken. Volgens Amerikaans onderzoek reed de bestuurder te hard in 25 procent van de dodelijke ongevallen in de VS.’

Waarom heeft u de top niet begrensd op het maximum per land?

‘Dit is een eerste stap. We kijken ook naar andere zaken, zoals geo-fencing. Hiermee kan de snelheid extra verlaagd worden in gebieden met veel kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals bij scholen.’

Het besluit zal vooral gevoelig liggen in Duitsland, waar immers veel sneller gereden mag worden. Bent u niet bang klanten te verliezen?

‘Dat zou kunnen. We denken dat we de veiligheid dienen en dat automobilisten om die reden bewust voor ons kiezen. Als we hierdoor klanten verliezen, dan zij dat zo. Toen we zestig jaar geleden de driepuntsgordel invoerden, was er ook discussie. Sommige automobilisten vonden toen ook dat we hun vrijheid inperkten. Nu is de gordel niet meer weg te denken.’

De reacties op het plan zijn fifty-fifty, stelt Volvo. De ene helft van de automobilisten looft de stap, de andere vindt het betuttelend en stelt dat het concern zich niet moet bemoeien met individuele keuzes. In Europa loopt Volvo maar een paar jaar voor op regelgeving uit Brussel; de Europese Commissie maakte vorige week bekend gedwongen snelheidsbeperkingen te gaan opleggen. Vanaf 2022 moet elk nieuw automodel voorzien zijn van een systeem dat ervoor zorgt dat auto’s niet sneller gaan dan het lokale maximum.

Kunt u garanderen dat vanaf volgend jaar niemand meer omkomt in een nieuwe Volvo?

‘Het is een doelstelling.’

De belofte van tien jaar geleden zal dus niet worden ingelost. Maar Volvo zegt het maximale te doen om inzittenden te beschermen. Van der Gaag: ‘Nu onze auto’s maximaal veilig zijn, richten we ons op de bestuurder, de zwakste schakel als het over veiligheid gaat’.

De autofabrikant gaat daarom ook controleren of de bestuurder mogelijk oververmoeid of onder invloed is.

Moet ik straks eerst blazen voor ik mijn Volvo kan starten?

‘Nee, we analyseren het gedrag van de bestuurder.’

Dit gebeurt met boordcamera's. Wanneer iemand langere tijd zijn ogen van de weg houdt of geregeld te laat remt en over de lijnen rijdt, kan het systeem concluderen dat de bestuurder oververmoeid is, of mogelijk onder invloed van alcohol of drugs. Het systeem geeft daarop een waarschuwing en adviseert rust te nemen. Reageert de chauffeur niet, dan zal de auto langzamer gaan rijden en zal een medewerker van Volvo telefonisch contact opnemen om te informeren of er hulp nodig is. In het uiterste geval zal het voertuig zichzelf langs de kant van de weg parkeren.

Het systeem zal niet ingrijpen als iemand een keer over de lijn gaat, zegt Van der Gaag. Dat gebeurt pas als er echt iets mis lijkt. In dat geval wordt de bestuurder via de boordtelefoon opgebeld door een medewerker van Volvo die zal informeren of er iets mis is en die eventueel hulpdiensten kan inschakelen. ‘We brengen verschillende bestaande technologieën samen, omdat we denken dat dit de veiligheid sterk kan verbeteren’, aldus Van der Gaag.

Nieuwe technologieën brengen niet alleen maar goeds. Niet iedereen vindt het prettig om door een camera te worden bekeken. Hoe beschermt Volvo de privacy van inzittenden?

‘We kijken naar de bestuurder, niet naar de persoon. We weten dus niet wie er achter het stuur zit.’

Ouders kunnen binnenkort een speciale sleutel meegeven aan hun kinderen, die bijvoorbeeld de maximumsnelheid beperkt tot honderd. Dan weet je toch al vrij goed wie er achter het stuur zit.

‘Anders dan bij sommige techbedrijven is ons bedrijfsmodel niet gebaseerd op het verkopen van data. We gebruiken deze informatie om onze auto’s veiliger te maken. We hebben er geen belang bij persoonlijke gegevens te verzamelen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden