Nog achttien menuten naar NS-station Hollandse Haring

Hoe is het eigenlijk gegaan met de vrouwelijke rechter die een conducteur in z'n gezicht mepte, nadat ze door diens starre houding de trein miste?...

BEN HAVEMAN

En wanneer zal het hoofdkantoor der Nederlandse Spoorwegen 's nachts nou eindelijk eens op geheimzinnige wijze in de lucht vliegen, waarna de reizigersorganisatie ROVER met dat machteloze knuistje zich haastig van de aanslag zal distantiëren?

Sinds Satan zelf met de krankzinnige Randstad-dienstregeling het ambtenarendom influisterde hoe men zich op het uiterst glibberige pad van de privatisering dient te begeven, geeft de duur van treinvertragingen ongebreideld ruimte voor moordlustige gedachten. Al heb je natuurlijk deftige stukjesschrijvers die in hun ivoren toren parmantig verordonneren dat het gekerm over treinen nu maar eens afgelopen moet wezen.

Maar zij staan zichzelf niet twee maal daags op het tochtige perron van pakweg Weesp te verbijten bij wat de conducteur eufemistisch 'een korte stop' belieft te noemen. Negen minuten een korte stop? Nog afgezien van bijkomende vertragingen (en overstappen of niet): dat komt de stoptreinforens elke dag dus alléén al op achttien minuten wachttijd te staan. Ofwel: grotendeels de vroegere reistijd van Amsterdam naar Hilversum per Intercity, zaliger nagedachtenis.

Valt er dies nog wat te lachen als door de intercom het station Hollandse Rading als Station Hollandse Haring wordt aangekondigd? Of wanneer het zo geestige conducteursgilde het reizigersvolk maant om bij het uitstappen vooral 'uw persoonlijkheden' niet te laten liggen?

Conducteurs spreken ook altijd over menuten, in plaats van minuten. Die tellen bij de NS veel zwaarder dan minuten - menuten. En reizigers wordt niet verzocht, door conducteurs. Nee, 'reizigers worden verzocht'. Dat worden ram je er niet meer bij ze uit. Want conducteurs 'gaan ervoor'.

Conducteurs hebben de reputatie hoog te houden van 's lands meest omstreden instituut dat bij ontbreken van enige concurrentie en met kennelijke instemming van de politiek de Randstad-reiziger net zo mag ringeloren totdat die weer de auto wordt ingejaagd. Treintje komt zo.

Maar deze zondagmiddag gebeurt het: de irritatie voorbij. En wel in de stoptrein van Schiphol naar Utrecht via het Gooi. Een vrouwelijke conducteur spreekt de passagiers ter hoogte van Duivendrecht tweetalig toe. En wat zegt zij, de schat? Passengers for Amsterdam will be changed at Duivendrecht.

Een Amerikaan tegenover me barst uit in een astmatische lachbui. Hikkend verlaat hij de coupé. Holland spreekt een woordje mee. De conductrice heeft achteloos een sigaret in haar vingers. Zonder het te weten, heeft zij met haar uitspraak in één klap de oplossing voor alle NS-ellende geformuleerd. Niet de NS hoeven worden aangepakt, welnee, de reizigers zullen worden veranderd. Hoe bezopen ook de dienstregeling, of hoe wanhopig makend de vertraging is: als de passagiers maar veranderd zijn, dan kankeren ze niet meer en delen ze geen mep meer uit aan passagiers-onvriendelijke conducteurs.

In spanning wachten wij nadere berichten over onze op handen zijnde verandering af. Per folder van de NS-directie. Of tussen de vertragingen door, via bloemrijk intercom-commentaar.

Van zelfmoord-station Duivendrecht begint de victorie!

Ben Haveman

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden