Nog 25 titels te gaan, nu al de hemel in geprezen

Onbekende ontwerper krijgt de opdracht van haar leven.

Shakespeare: Macbeth. Ontwerp Manuja Waldia, 2016.

Shakespeare Forever! heet de pas verschenen studie van Ton Hoenselaars (Wereldbibliotheek) over de grote Engelse dichter en toneelschrijver die al vier eeuwen lang weigert in de vergetelheid te verdwijnen. Een terechte titel dus, want zie alleen al de plannen van uitgeverij Penguin, die sinds 1956 vijf miljoen exemplaren van de The Pelican Shakespeare-reeks verkocht en desondanks voor de vierde keer in haar geschiedenis aan een nieuwe uitgave van dit verzameld werk is begonnen.

The Pelican Shakespeare
Ontwerp Manuja Waldia.
Penguin; veertig delen, deels verschenen; euro 7,- à 10,- per stuk.

Jan Tschichold
David Gentleman
Waldia

Een project van jaren, want The Pelican Shakespeare telt veertig banden die elk een eigen omslag krijgen. Tot begin jaren vijftig was dat anders: op de vroege Shakespeare-uitgaven stond een eenvoudig portretje van de dichter, naar gravures van Robert Gibbings en Jan Tschichold.

Vanaf 1956 kreeg elke titel een eigen omslag, ontworpen door grote namen als Milton Glaser (later bekend van zijn I NY-logo), David Gentleman, Riccardo Vecchio en Paul Hogarth.

De opdracht voor de jongste editie werd een verrassing, want die ging naar een onbekende 24-jarige: Manuja Waldia, geboren in New Delhi en opgeleid aan het Milwaukee Institute of Art & Design. Als eerste ontwierp Waldia omslagen voor de vier grote tragedies Hamlet, King Lear, Macbeth en Romeo and Juliet en intussen is ruim een dozijn titels klaar. Typerend voor haar fijnzinnige stijl is het miniatuurtje op de rug waaraan elke titel te herkennen is (bij Macbeth: de ketel van de heksen uit het eerste bedrijf).

Waldia heeft nog een stuk of 25 titels te gaan. Nu al wordt ze de hemel in geprezen om hoe ze 17de-eeuwse motieven verbeeldt in een klare lijn, die associaties oproept met neonlicht en app-icoontjes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden