Nieuws Centraal Bureau voor de Statistiek

Nog 1.000 vliegbewegingen en Schiphol heeft maximale capaciteit bereikt

Schiphol schuurt tegen zijn maximumcapaciteit aan van 500 duizend vliegbewegingen. Vorig jaar waren het er ruim 499 duizend, stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek in woensdag gepubliceerde cijfers. Als de politiek vasthoudt aan het huidige maximum, ingesteld wegens milieu-en geluidsoverlast, mag Schiphol de komende twee jaar niet verder uitdijen.

Beeld ANP XTRA

Al tien jaar lang neemt het aantal reizigers toe dat naar Schiphol komt en gaat. Afgelopen jaar reisden 71 miljoen reizigers via Schiphol, tegenover 47,4 miljoen tien jaar eerder. Sindsdien is het aantal vliegbewegingen aldoor gestegen.

In een uit 2008 stammend akkoord is het maximum van 500 duizend vliegbewegingen vastgelegd tot 2020. De laatste maanden overlegde de Omgevingsraad, onder leiding van oud-minister Hans Albers, of dat maximum moet worden aangepast. Ja, vinden Schiphol, werkgevers en luchtvaartmaatschappijen, Schiphol kan nog best doorgroeien. Nee, zo stellen omwonenden, regionale bestuurders en milieuorganisaties, zij willen een stop op de groei tot 2023.

Nu Schiphol uit haar voegen dreigt te barsten, gaan de andere luchthavens in Nederland een belangrijkere rol spelen. Directeur van Schiphol Dick Benschop wees begin dit jaar al op hun belang. In zijn nieuwjaarstoespraak zei hij: ‘Royal Schiphol Group is meer dan Amsterdam Airport Schiphol. We vormen een geheel met de luchthavens bij Eindhoven, Rotterdam en Lelystad. We moeten ons als één geheel ontwikkelen.’

Die ontwikkeling is terug te zien in de CBS-cijfers. De overige luchthavens (Eindhoven, Rotterdam, Maastricht en Eelde) vervoerden vorig jaar 8,6 miljoen passagiers in totaal en groeiden daarmee 10 procent in een jaar tijd. Het grootste deel (6,2 miljoen reizigers) reist via Eindhoven. In 2008 waren dat er 1,7 miljoen. 

Verzet

Rondom de regionale vliegvelden klinkt echter ook verzet tegen eindeloze groei. In Rotterdam zijn de meerderheid van de gemeenteraad en de wethouder Mobiliteit tegen uitbreiding van de luchthaven. Directeur Joost Meijs van Eindhoven Airport zegt dit jaar niet in te zetten op maximale groei, maar op ‘kwaliteit, de balans met de omgeving en een hierbij passende gecontroleerde ontwikkeling’. De kleine Maastrichtse luchthaven is blij om na enkele jaren impasse eindelijk te groeien, maar nadert de bovengrens van de huidige vergunning.

Op de termijn moet Lelystad Airport 45 duizend vliegbewegingen overnemen van Schiphol, maar de opening van dit vliegveld is ongewis. De Europese Commissie vindt, in tegenstelling tot wat er in de Nederlandse politiek is afgesproken, dat Lelystad Airport niet alleen vluchten van Schiphol mag overnemen maar ook nieuwe partijen moet toelaten.

Omdat de Omgevingsraad (ORS) geen consensus wist te bereiken over het aantal vliegbewegingen dat ze rondom Schiphol wilden toestaan, zal minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, Luchtvaart) die afweging dit keer zelf moeten maken. Op persoonlijke titel adviseerde ORS-voorzitter Albers een groei tot 510 duizend vliegbewegingen in 2023. Dit leidde tot grote woede van omwonenden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.