Column

Nobelprijs voor evangelie zonder profeet

Ik heb een activistisch verleden: na de aanslag op de Turkse familie in Solingen stuurde ik een kaart naar Helmut Kohl met de tekst 'Ik ben woedend.' Omdat de voorgedrukte ansicht wat onpersoonlijk was, schreef ik erop: Fahrrad zurück, du Dicke!

Nu, ruim twintig jaar later, was het weer tijd voor een vlammend j'accuse. Maar waarheen? Naar Mekka? Toen ik nog te Jeruzalem woonde, maakte ik eens een reportage over de kattebelletjes aan God die uiteen-lopende hotemetoten in de Klaagmuur hadden gepropt. Later kon je die naar de Klaagmuur faxen; tegenwoordig whatsapp je God gewoon.

Ik nam die briefjes door en opvallend vaak vroeg men God om een nieuwe auto of ijskast. Niemand was boos op God terwijl daar - toen al - best aanleiding toe was.

Er moest wat gebeuren, na Parijs. Apathisch ijsbeerde ik over mijn landgoed. Ik dacht nog even aan een woedende tweet naar Mekka, maar dat was meteen weer zo narcistisch. Dit keer draaide het immers niet om mij.

(tekst loopt door onder de illustratie)

Beeld Gabriël Kousbroek

Een week ging voorbij. Ronaldo won zijn derde Gouden Bal, een slecht moment om mijn dorpsgenoten lastig te vallen met Charlie. Even dacht ik aan een bord met 'Blasfemie is een misdaad zonder slachtoffer' in mijn boomgaard. Of gewoon RESPEITO! Maar toen moest ik denken aan mennekes als Edgar Davids en Regilio Tuur, die hun verloofdes corrigerende oorvijgjes gaven en heel hard 'respect' riepen.

Ach, mijn Portugezen hadden al genoeg gedoe gehad met de schrijver en Nobelprijswinnaar José Saramago. Zijn roman Evangelie zonder Jezus Christus werd door de Portugese bisschoppen bestempeld als godslasterlijk, zeg maar wat Mekka nu zegt over Charlie Hebdo. Saramago riposteerde dat de Bijbel een waardeloze levenshandleiding is met een lage moraal en dat de mensheid beter af is zonder dat boek. God was maar een wreed, jaloers, kinderachtig, onverdraagzaam mannetje en sowieso een verzinsel van de mens, aldus Saramago. Hij voegde daaraan toe dat Evangelie zonder Jezus Christus geen schandaal zou veroorzaken, omdat katholieken toch niet lezen.

Ik moest ineens denken aan Nederlandse schrijvers van mohammedaanse huize. Als zij nou eens een roman als Evangelie zonder Jezus zouden schrijven, in een islamitische context, dan lag de Nobelprijs eindelijk voor het oprapen! Een echte rel zou het niet worden, want moslims lezen niet en bovendien hebben ze al een boek. Ik besloot de enige kandidaat, Hafid Bouazza, te bellen. Maar eerst plantte ik een bord in de grond met daarop in het Arabisch Fatesh lak hayat: get a life!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.