NMa bezorgd over macht van NS

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) maakt zich zorgen dat de Nederlandse Spoorwegen (NS) te veel macht krijgen, nu die de dienst reisinformatie heeft overgenomen van spoorbeheerder ProRail. Ook andere vervoerders zoals Veolia en Arriva vrezen dat hun reisinformatie bij de NS niet in goede handen is.

AMSTERDAM - Nu de NS de reisinformatie heeft overgenomen van ProRail zijn andere vervoerders op het spoor volledig afhankelijk van hun concurrent voor het verkrijgen van informatie over dienstregelingen, vertragingen en uitval van treinen. 'We hebben al lange tijd zorgen over het besluit om de reisinformatie bij de NS onder te brengen', zegt Anne Hettinga, directeur van Arriva Nederland en voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN).


'Het is hoogst ongebruikelijk dat een concurrent met jouw reisinformatie aan de haal gaat. Op Schiphol gaat British Airways ook niet de vertragingen van KLM omroepen. Bovendien weten wij helemaal niet wat de NS in het vervolg met onze informatie gaat doen.'


Voor de NMa kan de reisinformatie bij de NS alleen werken als aan 'hele strikte voorwaarden op het gebied van non-discriminatie is voldaan', aldus NMa-bestuurder Jaap de Keijzer. 'We hebben nog geen plannen van de NS of van ProRail gezien.'


Bovendien zijn de andere vervoerders volgens de NMa niet geraadpleegd over het feit dat de reisinformatie nu in handen van de NS ligt. Vooral buiten de Randstad is het treinvervoer steeds vaker in handen van commerciële vervoersbedrijven zoals Arriva of Veolia.


Vorige week werd bekend dat de reisinformatie voor het openbaar vervoer verschuift van spoorbeheerder ProRail naar vervoerder NS. 250 Medewerkers van ProRail worden hierdoor verplaatst naar de NS. Door slechte communicatie tijdens sneeuwval afgelopen winter werden reizigers onvoldoende geïnformeerd over vertragingen en het uitvallen van treinen. De blauwe informatieborden op stations bleven leeg, conducteurs wisten niet welke trein op welk spoor vertrok.


Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu bepaalde daarom dat de reizigersinformatie in één hand moest komen. Dat de NS, en niet ProRail, hiervoor verantwoordelijk wordt, is volgens Schultz logischer omdat NS-personeel al het contact met de reizigers onderhoudt. De minister stelt daarbij de voorwaarde dat de NS ook andere partijen op het spoor op een onafhankelijke manier van informatie voorziet.


Dat laatste is volgens de NMa lastig: het is alsof je de ene supermarkt vraagt de distributie van de concurrerende supermarkt te verzorgen. 'Wij houden de plannen nauwlettend in de gaten. Onze zorg is bepaald niet weggenomen', aldus De Keijzer.


De NS is inmiddels met andere vervoerders in gesprek om te bepalen hoe de reisinformatie voor alle partijen het best kan worden ingevuld.


Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu is het niet per definitie zo dat de NS de reisinformatie voor alle vervoerders gaat doen. Andere partijen kunnen dat ook doen.


De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland ziet niets in dit plan. 'Dan moeten wij de systemen van ProRail overnemen', zegt Anne Hettinga. 'Maar die zijn uitermate kostbaar. Wij zien liever dat ProRail onze reisinformatie gewoon blijft doen. Wij hebben nooit vervelende ervaringen met de spoorbeheerder gehad. Daarom zullen we er bij de minister op aandringen om haar besluit te heroverwegen.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden