Niks wereldverbeteraars, gewoon radiomakers

In de Randstad luisteren bijna alle jongeren naar radiozender FunX. De website is al bezweken onder de belangstelling. Wat is het geheim?...

'Welkom bij jezelf!'

De lijspreuk van 'Wjongerenradio FunX, sinds een jaar in Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en Utrecht op FM-frequenties te horen, klopt als een bus. De tien redactieleden van de Haagse editie van FunX zijn net zo jong als de doelgroep (10-34 jaar) en hebben ook roots over de hele wereld.

In de Haagse studio, het kloppend hart van de zender, zijn Laila Greve (26, Indonesisch-Marokaans-Nederlands), Lenna van den Haak (23, Indonesisch-Nederlands), Henry Titisuna (25, Moluks), Jickey Traxel (25, Nederlands-Surinaams-Moluks) en Mavis Sordjour (25, Ghanees) als volleerde radiomakers aan het werk: gasten regelen, items monteren, programma's voorbereiden.

Toch heeft slechts een enkeling radio-ervaring. Cherylla Ganpatsingh (23) bijvoorbeeld studeerde Management Economie en Recht voordat ze bij FunX solliciteerde. Een stoomcursus radiomaken later is ze eindredacteur van de dagelijkse talkshow. Melvin Toemin gaf zijn baan bij het CWI op om muziekconator bij FunX te worden. Willem Stegeman (37), directeur en oprichter van FunX: 'Wij hebben de medewerkers niet op ervaring of opleiding geselecteerd, maar op talent en mentaliteit.'

Toen oud-staatssecretaris van Cultuur Rick van der Ploeg in 2000 ruimte op de ether wilde reserveren voor een allochtoon initiatief, zag Stegeman zijn kans schoon om een 24-uurs publieke zender voor stadsjongeren te beginnen. Stadsjongeren? 'Wij zijn geen allochtone zender, maar een zender voor jongeren in de Randstad', benadrukt Stegeman. 'Maar stadsjongeren zijn nu eenmaal voor een groot deel allochtoon, dus luisteren zij veel naar FunX.'

Stegeman, oud-directeur van Stadsomroep Den Haag, zocht samenwerking met de zendgemachtigden in de vier grote steden en hield brainstormsessies met twaalf jongeren uit de grote steden. De uitkomst: de voertaal van FunX moest Nederlands zijn en de muziek moest een gezonde mix van alle culturen hebben, vonden de jongeren.

Maar de zender moest vooral leuk zijn. Het woord 'integratie' mocht niet vaak vallen. 'Wij zijn radiomakers, geen wereldverbeteraars', zegt woordvoerder en mede-oprichter Samira el Boustati (29). Na twee jaar onderhandelen kreeg Stegeman een jaarlijkse subsidie van twee miljoen euro voor vier jaar.

Inmiddels is de website, die onder meer door jongeren buiten de Randstad massaal wordt gebruikt om online naar FunX te luisteren, bezweken onder de overweldigende belangstelling. 'Hij kan een half miljoen bezoekers per maand aan', zegt Stegeman. 'Maar maar dat is niet genoeg dus we werken aan een nieuwe site.'

Luistercijfers ontbreken, maar uit straatinterviews door de zender bleek dat FunX in Rotterdam radiostation nummer is. FunX heeft een doelgroep aan zich weten te binden die de gevestigde orde in Hilversum, ondanks verwoede pogingen, nooit heeft kunnen bereiken. Wat is het geheim?

'De authenticiteit', meent Stegeman. 'Jongeren horen dat het echt is en geen verzinsel van witte heren met stropdassen. De makers begrijpen hen en spreken dezelfde jongerentaal.'

Op de achtergrond klinkt in de studio hiphop en r & b, de meestgedraaide genres op FunX, maar ook Senegalese rap. 'Dat is nu precies de kracht van FunX', meent woordvoerder en mede-oprichter Samira el Boustati (29). 'Wij draaien ook muziek uit de herkomstlanden van onze luisteraars.' Dus is er naast Shakira, Pink, en 50 Cent, ook Arabische reggae, Indiaase bhangra en Cubaanse rap te horen. Muziek die onder veel 'stadsjongeren' leeft, maar door popzenders als 538 en 3FM niet gedraaid wordt.

'Mixpop', noemt muziekman Toemin het repetoire op FunX wereldmuziek is te oudbollig en folkloristisch.' Toemin krijgt dagelijks tips van luisteraars en gaat zelf ook, in binnen-en buitenland, op zoek naar interessante nummers. 'Muzikanten die in Nederlandwonen, sturen vaak een demo op. Als hun muziek goed geproduceerd is en tussen Dr. Dre en Jennifer Lopez past, draaien we het gewoon. Wij geven ze die kans.'

De muziek is de spil van de zender.Maar ook de dagelijkse Talkshow en de FunX Poll, korte items waarin jongeren hun mening kwijt kunnen over seks, school, religie of geld, zijn essentieel. 'Meestal wordt er deze jongeren gesproken', zegt El Boustati. 'Maar wij geven ze een podium om hun stem te laten horen.'

Die aanpak schijnt te werken. In duizelingwekkend tempo eist FunX een plek op in radioland. Maar bij de zender zelf blijven ze nuchter. Op de avances van de NOS, die samenwerking met FunX wil omdat ze onder de naam Urban Radio een soortgelijke zender wil beginnen, reageert Stegeman gelaten. Hij is wel gevleid, daar niet van. 'Maar', zegt hij. 'We zijn er nog lang niet.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden