Niks klompen

Nederland is populair, maar lang niet altijd vanwege zijn molens, tulpen en klompen. De Belgen bijvoorbeeld komen om culinair te genieten....

Chinezen - zij 'doen' gemiddeld twaalf landen in vijftien dagen waarderen het feit dat je in Nederland overal Chinees kan eten en dat er veel te winkelen valt. Dat laatste hebben de Italianen ook. Zij vinden bovendien de steden zo klein en schattig.

Een onderzoek in veertien landen, uitgevoerd door TRN in Leidschendam, levert meer eigenaardigheden op. De horeca is in de ogen van de Duitsers gastvij, ook als je met een gezin binnenvalt. De Scandinaviërs leggen daar minder accent op, al genieten ze graag van een goede lunch. Maar voor alles houden zij van de vrije levensstijl van de Nederlanders.

Fransen, en dan vooral de jongeren, brengen 's winters graag een bezoek aan Amsterdam, al weigeren ze te geloven dat het de hoofdstad is. De regering zit tenslotte in Den Haag. Britten zijn uit op de Hollandse gezelligheid en die zoeken ze niet alleen in Amsterdam. Op hun lijstje staan ook Den Haag, Rotterdam en Maastricht.

Wat alle nationaliteiten gemeen hebben is de hang naar beleving. Niet alleen de schilderijen zien van Van Gogh, maar ook de plekken waar hij heeft gewerkt, zoals in Brabant of in Nieuw-Amsterdam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden