Nike-vijver in het Vondelpark

Arcam en Sandberg..

Reclame en kunst, het blijft een heikele relatie. Veel reclamecreatieven willen eigenlijk wel autonoom kunstenaar zijn – zie knuffelcreatief Erik Kessels – maar de meesten zijn dat allang verleerd na al die jaren wasmiddelen verkopen sinds ze van de academie zijn. Andersom laten veel kunstenaars zich paaien door grote merken, en gelijk hebben ze. Want goed leven van autonome opdrachten is maar voor enkelen weggelegd.

Voorbeelden van interactie tussen kunst en reclame zijn nu in de Amsterdam te vinden. Hoe het niet moet: als respectabel kunstinstituut (Sandberg) een leerling (Teun Castelein) toestaan een ‘kunstwerk’ uit te voeren ten koste van je splinternieuwe gebouw ( van Benthem Crouwel), dat uit niks anders bestaat dan het verkopen van de gevelruimte aan merken en een paar kunstenaars die tussen het logogeweld een tekening kunnen hangen. Dat heet Artvertising maar heeft met kunst helemaal niks te maken, noch met een goed reclame-idee. Van het concept beklijft niets dan de logo’s van Ikea en Randstad. Wat bezielt het Sandberg?

Hoe het wel kan: negen bureaus vragen op een abriposter hun ideeën te presenteren rondom de rol van reclame in de stad. Instituut Arcam heeft met weinig middelen veel voor elkaar gekregen. De bureaus leverden beelden, de gemeente informatie over welstandsregels, AT5 een paar reportages. Op de gevel is Arcams eigen associatieve creatieve uiting te zien: WE ARCAM, in navolging van de bedenkelijke stadsslogan I Amsterdam.

Wel vallen sommige inzendingen tegen, gezien de status van de bureaus. TBWA komt niet verder dan de profielen van een abri, de Westertoren en de Rembrandttoren met afmetingen. ‘The City is the medium’, staat erbij alsof het een epifanie betreft. Duh. Dat weet straatkunstenaar Banksy ook maar die zou die twee vierkante meter wel beter weten te besteden. Naked Communications verheft straatkunstenaars tot belangrijkstecommunicatoren. Liefst twee bureaus presenteren een Google Earth-plattegrond van Amsterdam met daarin merkreclame. Het kleine bureau Selmore wint, met 18 inventief verwerkte logo’s in de map. Zoals een vijver in het Vondelpark, in de vorm van de Nike-swoosh.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden