Nike FuelBand (2012-2014)

Stoppen op het hoogtepunt. Die wijze gedragsregel wordt dit najaar toegepast op de FuelBand, de ultrahippe activity tracker van Nike.

Dat je het beste kunt stoppen op je hoogtepunt, hoor je wel vaker. Maar bij Nike hebben ze deze goede raad wel heel letterlijk genomen. Daar werd onlangs de FuelBand een kopje kleiner gemaakt.


De FuelBand is een zogenoemde activity tracker, een polsbandje dat bijhoudt hoeveel je beweegt. In combinatie met een app geeft het aan hoe de bezitter zijn sportieve ik kan verbeteren. Het laat zien hoe veel je loopt, hoe veel calorieën je verbrandt, hoeveel je slaapt. Razend populair zijn deze bandjes. Ze staan ook bekend onder namen als FitBit en de Jawbone UP, die enkele maanden geleden werden besproken in de gadgetrubriek van Sir Edmund.


Het is een ware groeimarkt, zogezegd. En de FuelBand liep een aardig rondje mee. Voor het najaar stond een nieuwe versie gepland. Die gaat er niet komen, al blijft de huidige naar het schijnt nog in productie. Daarmee is de FuelBand ten dode opgeschreven, want in de high-techwereld staat het uitblijven van innovatie gelijk aan palliatieve sedatie.


Hoe kan dat? Waarom besluit Nike een tamelijk succesrijk product om te leggen? Het polsbandje stond in april nog op nummer 35 van de tophonderd van de hotste producten van de Amerikaanse technologiewebsite CNET. Dicht bij de Apple TV en de hippe Nest-thermostaat van Google. Zelfs de baas van Apple, Tim Cook, werd tijdens de presentatie van de iPad Mini met een FuelBand gezien. Hoe hip wil je het hebben?


Toch zag Nike er geen toekomst meer in. Het concern wil zich naast sportschoenen en kleding vooral richten op de software die bij dit soort trackers hoort.


Dat is misschien niet eens zo'n gek idee. Smartphones beginnen de rol van de handige polsbandjes over te nemen, en als er straks echt slimme horloges komen, is het vermoedelijk snel gedaan met deze sportkoordjes. De kans is groot dat ze bij Nike ook hebben gezien dat Apple binnenkort echt, nee écht, met zijn langverwachte iWatch komt. Concurrent Google heeft Android Wear aangekondigd, een besturingssysteem voor slimme horloges. Samsung heeft er al een tijdje een.


De markt raakt dus overspoeld met slimme polshangers. Dan kun je als sportschoenenfabrikant proberen ook dit soort apparaten te blijven maken, of je stort je volledig op de software, die veel interessanter is, omdat ze is toegespitst op je doelgroep: sporters. Er gaan geruchten dat Nikes software wordt ingebed in de iWatch.


Dus werd de FuelBand geofferd, ook al liep hij vooraan in het peloton en was hij in de bloei van zijn leven. Met het vooruitzicht dat hun apparaat snel zal worden ingehaald door betere spulletjes, konden ze bij Nike kennelijk niet leven. Dus ging de FuelBand eraan. Het waren twee mooie jaren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden