Nijmegenaren willen wel gaan zweven Tram aan kabelbaan moet centrum en nieuwe wijk gaan verbinden

Openbaar vervoer dat stil is, snel, schoon, goedkoop en geen wachttijden kent. Nijmeegse bestuurders komen superlatieven te kort om de voordelen te onderstrepen van een kabelbaan over de Waal....

Van onze verslaggever

NIJMEGEN

De kans dat de kabelbaan er daadwerkelijk komt, is wat groter geworden. Uit een woensdag gepresenteerd onderzoek blijkt dat een zweeftram over de Waal haalbaar is. De Nijmeegse bevolking is er best voor te porren zich in een bakje door de lucht te laten vervoeren.

De kabeltram moet een verbinding worden tussen het centrum en een nieuw te bouwen woongebied aan de overkant van de Waal, de Waalsprong. Met de komst van de nieuwe woonwijk zal de Waalbrug, die nu al overvol is, helemaal dichtslibben. De kabeltram moet uitkomst bieden.

Uit het onderzoek blijkt dat de luchttram de vergelijking met andere vervoermiddelen glansrijk kan doorstaan. De tram is milieuvriendelijker en sneller dan de bus en goedkoper dan een metro. De kabelbaan levert een bijdrage aan terugdringing van het autoverkeer. Onderzoekers schatten dat in 2010 per dag drieduizend reizigers in plaats van de auto de zweeftram zullen nemen.

'Eigenlijk zijn er geen negatieve dingen over te vertellen', aldus de burgemeester E. d'Hondt van Nijmegen. De kabeltram, uniek voor Nederland, is een plan van de Gelderse gedeputeerde J. de Bondt, die het idee opdeed tijdens de wintersport. Arnhem, dat wel wat zag in een kabeltram over de Rijn, heeft die plannen laten varen.

De tram begint op het centraal station, doet twee haltes in het centrum aan en maakt dan de vierhonderd meter lange oversteek over de Waal. De kabelbaan eindigt op een nieuw te bouwen spoorwegstation bij het huidige Lent.

De tram kan vijfduizend passagiers per dag vervoeren. In de spits komt er elke minuut een cabine langs, in de stille uren elke zes minuten.

Een tochtje van de overkant naar het centrum duurt acht minuten. Een enkeltje kabeltram gaat pakweg twee strippen kosten, ongeveer 1,50 gulden.

Nijmeegse en provinciale bestuurders verzekerden dat de kabeltram geen 'luchtballon' of 'luchtkasteel' is. De negentig miljoen gulden die nodig is voor de aanleg moet nog wel op tafel komen. Nijmegen wil dat het rijk en Brussel meebetalen. Rijkswaterstaat en de provincie hebben al medewerking toegezegd.

Naast lof is er ook kritiek. Een echtpaar heeft ontdekt dat de kabelbaan precies over hun huis zal lopen. 'Ze kijken zo mijn slaapkamer in', aldus de vrouw. Van lekker in de tuin zitten is met de komst van de luchttram geen sprake meer, zegt haar man. 'Dat kun je vergeten als er de hele dag schuitjes met kijkende mensen over je heen gaan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden